De crisis in de transportsector is aan het uitbodemen, meent Marc Geerts van de vervoersmaatschappij Corneel Geerts transportgroup. “Toch is het nog afwachten. Er zijn veel concullega’s failliet gegaan maar het volume aan opdrachten is niet gestegen. We moeten dus nog even hard door werken om de dingen onder controle te krijgen.”
De Corneel Geerts transportgroup uit Wijnegem houdt goed stand. Terwijl de sector kraakt in al zijn voegen slaagt het bedrijf erin om zijn marktaandeel te consolideren en zelfs verder uit te breiden. Dat het moeizaam gaat mag blijken uit de daling van de omzetcijfers. In 2012 zakte het omzetcijfer van 17 miljoen euro naar 15 miljoen euro. “Maar dat vind ik alles bijeen nog een aanvaardbaar cijfer,” zegt Marc Geerts. “In de sector bedroeg de omzetdaling globaal liefst 18%.”
Met 60 trucks en 120 trailers is het voor zaakvoerder Marc Geerts iedere dag hard knokken om de vrachtwagens gevuld te krijgen. Zeker geen evidente zaak. Toch slagen ze er in Wijnegem in om de camions iedere dag de baan op te sturen. “Wij grijpen in waar nodig. Spîjtig genoeg moet dat ook door bepaalde activiteiten te verhuizen naar het vroegere Oost-Europa. Wij opereren nu al een hele tijd vanuit Bratislava in Slovakije. We brengen nu ook een gedeelte van onze administratie over naar Roemenië. We doen al de inkomende facturen vanuit Boekarest. Binnenkort loopt ook onze boekhouding vanuit die stad. Zeker geen evidente zaak maar spijtig genoeg erg noodzakelijk. Weet je dat een boekhouder ons in Boekarest… 1000 euro per maand kost?”
De groep stelt vandaag 120 mensen tewerk. Ondertussen staat er wél nog verscheidene vacatures bij gespecialiseerde jobs open. Zo voor een dispatcher bv. Voor een specialist inside sales, expediteurs, hulpexpediteurs, chauffeurs CET en ADR coli enz. Dit zijn jobs waar je vandaag nauwelijks mensen voor vindt.