Gereedschappenspecialist Cop betrok enkele maanden geleden een nieuw pand en heeft ondertussen ook zijn langetermijnstrategie aangepast. Het bedrijf uit Boom budgetteert daarbij voor het lopende jaar een omzet van 2,5 miljoen euro. Zaakvoerder Augustijn Cop gaat voortaan resoluut de boer op en klopt met zijn gereedschappen voortaan ook zelf aan bij de ondernemingen.
Cop is vandaag 63 jaar op de markt. De ijzerwarenwinkel van toen is ondertussen uitgegroeid tot een gerespecteerd bedrijf dat als handelsondernemingen alles moet hebben van kwaliteit en van merkartikelen. Het assortiment van Cop bestaat vandaag uit liefst 40.000 verschillende artikelen en dat gaat van werkkledij, mechanische gereedschappen, chemische producten, sanitair en koppelingen, handgereedschappen tot tuinartikelen, detergenten enz. Cop produceert vandaag ook niveauschakelaars voor dompelpompen, een diversificatie binnen het ruime aanbod aan pompen. Het globaal aanbod wordt ondersteund door merknamen als Metabo, Skil, Stihl, Lowara, Kärcher enz.
Het bedrijf uit Boom liet na heel wat administratieve ellende een nieuwe vestiging neerzetten van liefst 5500 vierkante meter met oa. 1500 vierkante meter showroom. Op zoek naar een draaibank, pneumatisch materiaal, snijmaterialen, houtbewerkingsmachines of generatoren kun je bij Cop een keuze maken uit een ruim aanbod.
Zaakvoerder Augustijn Cop is best gelukkig dat de nieuwe zaak vandaag op volle toeren draait. Na 12 jaar hardnekkig doorzetten om alle formulieren in orde te krijgen was het alvast een hele opluchting om vast te stellen dat de klanten de weg naar Boom weer vonden. “Sinds we in juni jl. verhuisd zijn onderkennen we een duidelijke stijging van de omzetcijfers. We zijn uiteraard best tevreden. Finaal hebben we immers liefst 3,5 miljoen euro geïnvesteerd in ons nieuw project.”
De verhuis werd omkaderd door een wijziging in de verkoopsstrategie. Mede onder het initiatief van de zonen Glenn en Cliff gaat Cop voortaan ook zélf zijn klanten opzoeken. Vooral dan zijn industriële klanten. “Wij hebben vastgesteld dat het aanbieden van onze producten, het publiceren van folders en het opzetten van een website effectief een en ander losmaakt bij onze klanten. Onze industriële klanten zijn er duidelijk niet langer toe bereid om zich bij eventuele aankoopdoeleinden zélf naar ons te begeven. Het gaat dan vooral om bouwbedrijven, metaalverwerkende ondernemingen, schrijnwerkers, sanitair installateurs, dakbewerkingsbedrijven e.a. Die blijken effectief geïnteresseerd in ons aanbod maar het komt er voor ons op aan om dat aanbod ook concreet voor te stellen. We gaan in de toekomst zeker verder in die richting. We hebben onderhand een eigen extern verkoopsdteam op de baan. We zijn tevens aan de opbouw van een eigen webshop toe.”
De grote kracht van Cop? “Onze snelle flexibiliteit. Wanneer een klant een bestelling doorgeeft letten wij erop dat wij die ’s anderendaags kunnen aanleveren. Ons personeel is bovendien technisch uitstekend geschoold.” Cop oriënteert zich vandaag vooral naar de KMO’s in een straal van pakweg 30 kilometer rond Boom. Het bedrijf stelt vandaag 10 mensen tewerk.