Het deelproject Rechteroever vormt, via de Oosterweelknoop, de verbinding tussen de Scheldetunnel en de R1, zowel in noordelijke als in oostelijke richting. De R1 wordt daarbij volledig verdiept en gedeeltelijk overkapt aangelegd, zodat het viaduct van Merksem verdwijnt en het stedenbouwkundig landschap een grondige gedaanteverwisseling ondergaat om over te gaan in een eigentijdse groene en maatschappijvriendelijke omgeving. Om dit alles op een zo kort mogelijke termijn te realiseren, is het nodig om tijdelijk een nieuwe R1 aan te leggen ten oosten van de bestaande R1.
Paradepaardje voor de civiele sector
Het deelproject Rechteroever heeft een in Vlaanderen nooit geziene omvang en complexiteit. Bij ROCO reageren ze dan ook tevreden. “Wij zijn bijzonder fier dit project binnen te halen in een context waarin civiele bouwgroepen dergelijke projecten nodig hebben voor hun relance en als opstap voor de verdere uitbouw van hun deskundigheid die ook de export zou moeten ten goede komen”, klinkt het.
Het tot stand gekomen contract zal leiden tot een operationele aanpak gebaseerd op openheid, samenwerking en vertrouwen tussen LANTIS en TM ROCO.