De Antwerpse rederij Conti-Lines heeft een nieuw bulkschip besteld in China. De onderneming gaat ervan uit dat de markt in de komende jaren zal herstellen. De scheepsbouw is vandaag nog in volle crisis. “Daardoor staan de prijzen voor nieuwe schepen duidelijk onder druk”, zegt manager Frank Driesen.
Conti-Lines vaart als scheepvaartbedrijf onder de holding Conti7. De groep van de familie Brion heeft het vandaag zeker niet makkelijk. “Het begin van 2013 is zelfs nog moeilijker geweest dan het jaar 2012” zegt Frank Driesen. “Wij zijn er anderzijds van overtuigd dat de markt op termijn wel weer zal opveren. Wij kijken daarom uit anar 2014 en 2015. In dit opzicht hebben wij effectief een nieuw bulkschip besteld. Wij spelen daarbij in op de prijzendruk waaronder de scheepsbouwers lijden. Nieuw gebouwde schepen zijn vandaag relatief goedkoop. Ons nieuw gebouwde schip is overigens een herverkoop.”
Het nieuwe schip van de Conti-Lines wordt gebouwd op de scheepswerf van het Chinese Sanjin. Het gaat om een bulkschip van 35.000 tdw. Het zal uitgerust zijn met vier kranen met een hefcapaciteit van elk 35 ton. De geïnstalleerde motor heeft een laag verbruik.
Conti-Lines beschikt vandaag over een vloot van 35 schepen die op acht regelmatige bestemmingen varen. Dochter Bo-Conti heeft een eigen vloot voor de trampvaart van 15 eenheden.
Conti7, de holding boven Conti-Lines is destijds gesticht als Continental Lines (CL). Het bedrijf aan de Generaal Lemanstraat in Berchem heeft met BoConti Shipping, Conti-USA, Conti-Lines HongKong, Conti-Lines, Continental Lines en ContiGMT Shipping verscheidene dochterondernemingen.