De drie grootste containerrederijen van de wereld zetten een alliantie op. Ze willen daarmee de aanhoudende crisis in de scheepvaart tegengaan. De deal moet wél eerst nog goedgekeurd worden door de onderscheiden concurrentie-autoriteiten. Maersk Line, CMA CGM en de Mediterraneam Shipping Co (MSC) varen alle drie op Antwerpen, Gent en Zeebrugge.
De scheepvaart is nog altijd niet hersteld van de zware economische inzinking. Daardoor is er een opmerkelijk hoge overcapaciteit aan containers. Die zwakke markt weegt door op de vrachtprijzen waardoor de rederijen het moeilijk krijgen.
De drie reuzen Maersk, CMA en MSC hebben nu de alliantie P3 Network opgezet waarbij ze operationeel gaan samenwerken op de voornaamste scheepvaartroutes. Het gaat dan om de verbindingen tussen Azië en Europa, om de containerdiensten voer de Stille Oceaan en het vervoer over de Atlantische Oceaan. In de reorganisatie zijn 29 ijndiensten betrokken met 255 containerschepen met een globale vervoercapaciteit van 2,6 miljoen TEU..
Maersk Line, de grootste containerrederij van de wereld heeft er zich toe bereid verklaard om 1,1 miljoen TEU in te brengen of 42% van de globale capaciteit van P3 Network. Maersk is als onderneming een onderdeel van de Deense groep AP Moller. De Denen hebben onlangs overigens het “grooste containerschip van de wereld” in gebruik genomen. De Maersk Mc-Kinney Moller heeft een capaciteit van 18.000 TEU. De Italiaans-Zwitserse groep MSC tekent voor 34% of 0,9 miljoen TEU en de Franse groep CMA CGM voor 24% of 0,6 miljoen TEU.
Volgens Vincent Clerc, het hoofd trading en marketing van Maersk “bundelen de drie ondernemingen hun krachten omdat er zo goed als geen groei is op de drie belangrijke zeeroutes. “Ook voor de komende jaren verwachten we niet veel groei.”
P3 Network moet normaal eind volgens jaar operationeel zijn. Het is evenwel nog afwachten of de onderscheiden concurrentie-autoriteiten de deal zullen willen goedkeuren.