Consultants van Delaware: sherpa's naar de top

delawareDelaware Consulting heeft enkele weken geleden opnieuw 40 pas afgestudeerde studenten in dienst genomen. Het consultancybedrijf zet daarmee zijn opgaande lijn verder. “We zijn uiterlijk pas tien jaar geleden, na een management buy-out zelfstandig geworden”, zegt partner Patrick Andersen. “Toen telden we 126 personeelsleden. Vandaag zijn we met zo’n 900.”

Delaware Consulting (Kortrijk/Berchem) vierde onlangs zijn tienjarig bestaan als onafhankelijke IT-dienstverlener. Het bedrijf is gespecialiseerd in IT-toepassingen gebaseerd op SAP, Microsoft en Open-Text-technologie. De onderneming groeit in dit opzicht mee met de recente marktontwikkelingen. Onlangs werd bv. Delaware Digital opgestart, een nieuw initiatief dat b2c-bedrijven moet helpen bij de implementatie van hun multichannel commerce.

Oorspronkelijk gegroeid vanuit Delaware Computing en in de loop van de jaren verweven met oa. Bekaert, Arthur Anderen en Deloitte is het bedrijf in een management buy-out in 2003 omgeturnd tot Delaware Consulting. De specialisten van het bedrijf oriënteerden zich daarbij vooral op verwerkende bedrijven en op de publieke sector. “Wij hebben in feite iedereen als klant behalve de banken en de verzekeringsmaatschappijen”, zegt partner Patrick Andersen.
“Wij zijn ondertussen ook internationaal doorgebroken. We hebben aanvankelijk vooral Vlaamse ondernemingen wereldwijd bediend maar nu doen ook lokale bedrijven en multi’s een beroep op onze mensen.”

Delaware Consulting realiseert onderhand een omzet van zowat 100 miljoen euro. De hoofdzetel van het bedrijf opereert nog altijd vanuit Kortrijk, de internationale activiteiten worden aangestuurd vanuit Berchem.

Het bedrijf volgt een heel eigen managementfilosofie?
° Patrick Andersen: Wij geven onze werknemers de kans om door te groeien tot partner en aandeelhouder van de onderneming. De aandelen worden dus steeds doorgegeven aan de volgende generatie. Het bedrijf is dan ook voor 100% in handen van de eigen mensen. We zijn ondertussen met 11 Belgische partners. De aandeelhouders storten ook elk jaar 25% van de winst terug in het bedrijf. Wij zien dat als groeikapitaal.

Ondertussen zijn de gevolgen van de crisis nog sterk merkbaar?
° Patrick Andersen: Uiteraard gaat de crisis ook aan ons niet voorbij maar de gevolgen zijn toch vrij beperkt. Vooral ook omdat in een crisis voor een consultancybedrijf als het onze ook erg veel opportuniteiten liggen. Voorlopig staat er volgens mij geen rem op onze groei.

De omzet van het bedrijf verdubbelt nagenoeg om de drie jaar?
° Patrick Andersen: Wij zijn geen cijferfetisjisten. Cijfers houden voor ons geen absolute waarden in maar onze dynamiek is effectief heel erg voelbaar. Wij zijn er best trots op. Weet je, onze reputatie is gebouwd op het feit dat onze klanten perfect in de stappen lopen die we eerder voor hen hebben uitgetekend. We voelen ons zowat als de sherpa’s van onze klanten. We gaan met hen naar de top.