“Vooral productiebedrijven en bedrijven met meerdere vestigingen hebben alle belang bij een goed doordachte energieaankoop-strategie. Niet alleen om de huidige kosten te drukken maar ook om de toekomstige energiekosten beter in te schatten en aan risicospreiding te kunnen doen. Zo kunnen we verrassingen zoals de afgelopen jaren vermijden”, zegt Peter Van Laer, CEO van BDO.
“Verder willen we hen ontzorgen en begeleiden in de toenemende complexiteit van energiebevoorrading en -beheer en hen helpen bij de evolutie naar meer duurzaam ondernemen en ESG-rapportering. Het wordt voor bedrijven immers des te belangrijker om een solide, betaalbare en duurzamere energie-aanvoer te installeren naar de toekomst, rekening houdend met de energietransitie. Dankzij de expertise van Odot, kunnen we klanten nog beter adviseren met de integratie van laadpaal-infrastructuur, zonnepanelen of windmolenparken.”
Een energiemanager zoals Odot weet perfect hoe energiecontracten zijn opgebouwd, waar verdoken marges en risico’s zitten, welke administratieve kosten aangerekend worden, hoe de koppeling met de groothandelsprijzen gebeurt en wat de mogelijkheden zijn om te optimaliseren. Het platform, waarop bedrijven via een dashboard alles zelf kunnen volgen, is ook in staat om slimme laadpalen, batterijen en omvormers van zonnepanelen aan te sturen en heeft recent een ‘alarm’ toegevoegd voor piekverbruik om het capaciteitstarief te vermijden.
Straffe ambities
Odot-CEO Chris Elbers is enorm blij met de participatie van BDO. “Al van bij het eerste contact met BDO voelden we een echte klik. Zowel op het vlak van de menselijke cultuur als de digitale mindset en de professionaliteit”, vertelt oprichter en CEO Chris Elbers. “Ik ben ervan overtuigd dat we samen bedrijven echt kunnen helpen om hun energiebeheer te optimaliseren.”
Odot heeft dan ook straffe ambities voor de komende jaren, samen met BDO. “We willen aan energie-accounting doen voor onze klanten. Dankzij de professionalisering en de ervaring die BDO toevoegt, kunnen we ons forse groeitraject nog versnellen, onze digitale oplossingen verder uitbouwen en onze klantenportefeuille verveelvuldigen. Daarnaast lonkt ook een internationale werking,” besluit Chris Elbers.