Het marketingcongres Made in Antwerpen live werd meteen een heuse voltreffer. Zo’n 370 deelnemers kwamen gisteren in The Shop nabij het Eilandje in Antwerpen frisse ideeën opdoen met betrekking tot moderne marketingtechnieken. Eén sterk idee bleef alvast bij zowat iedereen hangen: marketing moet niet per se duur te zijn. Het kan ook met veel gezond verstand en een heldere doelstelling.
Marketing is vandaag een belangrijk onderdeel van een efficiënt managementsbeleid. Wie met zijn producten goed in de markt wil zitten moet een gerichte strategie ontwikkelen waarbij de consumenten voeling krijgen met die merken. De snelle digitale revoluties in de markten maken dat evenwel niet gemakkelijk.
Na de begroeting van de congresgangers door Gert Ysebaert, de ceo van Mediahuis tekende de key-note speaker Thorsten Strauss een breed academisch spectrum waarbinnen de marketing de afgelopen jaren evolueerde. Professor Strauss is als marketingspecialist verbonden aan de Antwerp Management School.
Alain Indria van het internationaal bekende biorestaurant Lombardia uit Antwerpen hing een beeld op van de groene filosofie waarbinnen producten als GingerLove een internationale faam kregen. Groen verkoopt vandaag evenwel als vanzelf, aldus Indria.
Luc Arnouts, de commerciële directeur van de Haven van Antwerpen gaf van zijn kant aan dat een haven internationaal commercieel positioneren zeker niet vanzelf gaat. Zijn aanpak heeft er de wereld niettemin kunnen van overtuigen dat “in Antwerpen alles mogelijk is.”
Hans Van de Venster van het voedingsbedrijf Manna Foods uit Wijnegem tekende de exportstrategie van zijn onderneming uit. “Wat Moortgat met Duvel kon is ook de inspiratie van ons bedrijf”, aldus de marketingmanager. “Wij zetten in elk geval sterk in op Belgische kwaliteitsreputatie in het buitenland.”
Jorik Rombouts van Rombit Holding maakte de congresgangers op zijn manier duidelijk dat “marketing op zichzelf niet duur hoeft te zijn. Wij hebben in de afgelopen jaren geprobeerd de media te bespelen met eerlijke verhalen en we zijn daar kennelijk goed in gelukt.”
Jeroen Van Camp van Coolblue kwam het succesverhaal van de internetketen bijkleuren. “Wij willen de klanten blijvend verrassen met onze prestaties. Wij brengen voortdurend nieuwe accenten in.”
De opeenvolgende sprekers slaagden er alvast in het publiek elk voor zich op hun eigen manier te boeien. De onderscheiden thema’s werden overigens vlot ineengeschoven door comedian Steven Gabriels.
Bij congressen hoort traditioneel ook de mogelijkheid om tijdens en nadien onder elkaar te netwerken. Dat was op Made in Antwerpen live niet anders. Vele deelnemers hebben er tot ’s avonds laat onderlinge contacten kunnen leggen en op die manier allicht ook nieuwe opportuniteiten geopend voor hun ondernemingen.
Was U er ook? Kijk dan snel of onze fotograaf, Koen Fasseur U allicht opgemerkt heeft.