Comeos start met eigen ombudsdienst op 1 januari 2017

Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder Comeos
Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder Comeos

Comeos dat de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, gaat op 1 januari 2017 met een eigen ombudsdienst van start. Bedoeling is te bemiddelen in geschillen tussen klanten en winkelketens als een klant niet tevreden is over zijn aankoop en weinig of geen gehoor krijgt bij de betreffende winkelketen.

Wie gebruik wil maken van de ombudsdienst kan dus vanaf volgend jaar met zijn klacht via het online platform van de Comeos-site terecht. Bezoekers van de site zullen onder meer ook op hun rechten als klant bij de aankoop van een product gewezen worden.

Het werkingsbudget van enkele honderdduizend euro’s zal gegenereerd worden uit de bijdragen die de deelnemende ketens betalen. Dat bedrag zal afhankelijk zijn van de grootte van de ketens. Comeos hoopt bij de lancering al op een twintigtal ketens te kunnen rekenen.

De dienstverlening is gratis voor de klanten, aldus Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder Comeos. “Het zijn de winkelketens die de dienst financieren. Ze zullen naargelang hun grootte een soort abonnementsgeld betalen. Met dat geld kunnen we onafhankelijke advocaten inhuren die zullen bemiddelen als er een conflict is tussen een klant en een winkelketen.”
Volgens Dominique Michel hebben de ketens er alle baat bij om mee in het project te stappen. Op die manier geven ze een goed signaal aan hun klanten. “De ombudsdienst moet ertoe leiden dat de tevredenheid van de klanten toeneemt”, vervolgt de gedelegeerd bestuurder.