Webshops maken vandaag deel uit van het gewone leven. Steeds meer klanten plaatsen hun bestellingen via het internet. In dit opzicht is klantvriendelijkheid een uiterst belangrijk gegeven. Comeos, de federatie voor handel en diensten heeft de sector van de webshops laten doorlichten en de “webshop awards 2014” uitgereikt.
Liefst 65 webshops meldden zich voor deelname aan. Het onafhankelijk onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy organiseerde een populariteits-poll die uiteindelijk één winnaar per categorie opleverde.
De deelnemende webshops riepen hun klanten, via banners en nieuwsbrieven, op om hun site te beoordelen op acht belangrijke koopaspecten: prijsniveau, acties & aanbiedingen, prijs/kwaliteit-verhouding, assortiment, gebruiksvriendelijkheid website, levering, betaling en klanten-service. Dat leverde uiteindelijk zes winnaars in 21 categorieën op. De prijswinnaars:
* ICI Paris XL in de sectoren health & beauty en persoonlijke verzorging.
* Zalando in de sectoren fashion, baby & kind, damesmode, herenmode, schoenen en sieraden & accessoires.
* Vente-Exclusive voor lingerie & ondermode.
* Bol.com voor do-ot-yourself, hobby, cadeau & speelgoed, huis, tuin & dier, interior, lifestyle, reizen & vrije tijd, films, games & muziek.
* Coolblue voor electronics, computer hard- en software, consumentenelektronica en telecom.
* Neckermann reizen.