De laatste maanden zetten verscheidene bedrijven hun eerste stappen op Twitter. Of ze maken plannen om dit te doen. Communicatiespecialist Bart De Clerck krijgt dan ook steeds meer vragen van ondernemers of ze inderdaad een Twitter-account moeten hebben? Of een Twitter-account echt wel iets voor hen is?
Bart De Clerck van het bedrijf Com-Fort uit Boechout spreekt in dit opzicht uit eigen ervaring. De klanten die hij wegwijs maakt in de wereld van Twitter komen uit de meest diverse sectoren in en om Antwerpen gaande van ondernemingen uit de vastgoed- en de IT-sector, haven- en voedingsbedrijven tot kleine zelfstandigen en non-profitorganisaties.
De Clerck moet daarbij vaststellen dat Nederland op het vlak van Twitter-gebruik voor bedrijfsdoeleinden een behoorlijke voorsprong heeft. “Dat geldt trouwens niet alleen voor het gebruik van Twitter in het bijzonder maar ook voor sociale media in het algemeen. In Vlaanderen bestaat er toch nog altijd een soort koudwatervrees bij een groot deel bedrijfsleiders ten opzichte van het fenomeen. Dit terwijl Twitter een erg laagdrempelige manier is om te communiceren met allerhande stakeholders zoals (potentiële) klanten, pers, personeel, buurtbewoners, het brede publiek… eigenlijk met de hele wereld. Dit met vele doeleinden: marketing, public relations, recrutering,… ja zelfs in geval van crisiscommunicatie.”
“Vaak is het ook een misvatting dat Twitter enkel zin heeft in een B to C-omgeving. Niets is minder waar, de praktijk leert me dat ook in een B to B-context Twitter een behoorlijke meerwaarde kan betekenen.”
Met Com-Fort levert Bart De Clerck dan ook steeds vaker Twitter-trainingen op maat. Toen hij zo’n acht jaar geleden als gewezen kranten- en televisiejournalist zijn communicatiebureau Com-Fort opstartte hadden de klassieke mediakanalen naar zijn aanvoelen nog het overwicht. “Inmiddels kan je sociale media als Twitter niet meer wegdenken. Alleen weten velen niet hoe ze eraan moeten beginnen en blijven ze eraf omdat ze vrezen fouten te zullen maken. Fout uiteraard, want ondertussen missen ze tal van opportuniteiten of zijn ze zich er niet bewust van wat er over hen op Twitter of op andere sociale media gezegd wordt”, besluit De Clerck die zelf als @bartdecl op Twitter actief is.
Com-Fort heeft zich als communicatiebedrijf toegespitst op media-advies en crisiscommunicatie. Het bedrijf geeft mediacursussen en trainings. Tot de referenties van de onderneming behoren oa. Esas, Cepa, Mertens Vastgoed, Antenno, YouCtrl, Top printing, MTI Network e.a.