‘Waarom veranderen als het goed werkt?’ Maar net zo goed: ‘Dankzij die investering kan het zeker met twee werknemers minder.’ Als ondernemer ken je je zaak of bedrijf natuurlijk beter dan wie ook, dus volg je je intuïtie. Toch daag ik je uit: zet eens een stap achteruit en onderbouw je buikgevoel met data. Want veel aspecten zitten onder de oppervlakte verborgen.
Als ondernemer neem je continu kleine en grote beslissingen om je onderneming op koers te houden. Gelukkig brengt je intuïtie je al een heel eind. Toch is het gevaarlijk om je buikgevoel en ervaring als enige raadgevers te volgen. Zeker voor beslissingen waar serieuze financiële of operationele consequenties aan vasthangen.
Met sommige aspecten houd je als bedrijfsleider immers te weinig rekening, of je hebt er gewoon geen zicht op. Denk aan verborgen kosten in je operationele processen of je logistieke apparaat, een nieuwe trend in je branche of die grote investering bij je rechtstreekse concurrent. Door je buikgevoel te onderbouwen met data, neem je dat soort blinde vlekken weg.
“Reserveer één dag per maand om te helikopteren over je bedrijfsvoering en neem telkens een ander deelaspect onder de loep. Steek je voelsprieten uit.”
Zegt je intuïtie dat een specifieke machine je kostenefficiëntie zal verhogen? Maak dat dan ook hard. Breng gedurende één week je bestaande proces in kaart, de behaalde resultaten en alle bijbehorende kosten. En vervolgens: hoe zal die machine dat resultaat beïnvloeden? Welke kosten verdwijnen en welke andere komen erbij? Pas na zo’n analyse hak je geïnformeerd knopen door.
Lees ook: COLUMN. Verplichte digitale factuur komt eraan, maar dat is vooral goed nieuws
Maar ook los van ingrijpende beslissingen of grote investeringen loont het de moeite om je processen te monitoren. Reserveer één dag per maand om te helikopteren over je bedrijfsvoering en neem telkens een ander deelaspect onder de loep. Verzamel uiteenlopende data en steek je voelsprieten uit. Pols bij de betrokken medewerkers naar hun ervaringen, praat met je leveranciers en hoor een paar klanten uit over hun noden.
Die analyses zal je op termijn echt voelen in je prestaties. Je zal versteld staan van de efficiëntiewinsten die je kan boeken en de opportuniteiten die te rapen vallen. En vooral: je zal met een andere bril naar je onderneming kijken en minder vaak zeggen: ‘We doen het al twintig jaar zo, dus het zal wel goed zijn zeker?’.