Natuurlijk was focus tien jaar geleden ook al een troef, maar nu zijn het toch andere tijden. Corona, tekorten aan grondstoffen en onderdelen, inflatie, talentschaarste,… Ondernemers werken de laatste jaren in een uiterst complexe context. De urgentie om te focussen is dus nog groter geworden, maar het is ook des te uitdagender als je in woelig vaarwater zit.
Denk maar aan de bouwsector, de maakindustrie, de agrarische sector en andere conjunctuurgevoelige sectoren. Een ondernemer die zwaar onder druk staat, voelt zich soms verplicht om op elke opportuniteit in te gaan, ook al wringt het met de visie of identiteit van het bedrijf.
Druk daarom af en toe op de pauzeknop en sta stil bij je toekomst. Hoe hou je je product of dienst relevant? Hoe blijf je je klanten blij maken? Maar ook: hoe loop je jezelf niet voorbij? Ga met je management of familie rond de tafel zitten en teken je ambities en dromen eens écht uit.
Externe blik
Durf daar ook een extern klankbord in te betrekken. Veel kmo-ondernemers gaan voor hun denkwerk vooral op hun buikgevoel af. De externe blik van een ondernemerscoach kan dan echter wonderen doen om prioriteiten te bepalen, opportuniteiten te analyseren en gefundeerde beslissingen te nemen. Of om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Het is net die rol van ondernemerscoach die de accountant de komende jaren zal opnemen, waardoor hun rol nog belangrijker wordt. Cijfermatig advies blijft het startpunt, maar ondernemen gaat om veel meer dan winst boeken alleen. Wat maakt jou als ondernemer gelukkig? Waar krijg je energie van om door te doen? Als ondernemer ben jij immers het belangrijkste kapitaal van je bedrijf.