Mattias Anders Stéphane – RAYON

Colruyt koopt belang in Antwerpse maaltijdbox-leverancier Smartmat

Colruyt Group heeft een belang van 41,36% genomen in Smartmat, het Antwerpse bedrijf in de sector van maaltijdboxen (Foodbag en 15gram) dat onlangs de oprichting van de online supermarkt Rayon aankondigde. De transactie kost Colruyt tussen de 26 en 28 miljoen euro. Colruyt wil met de overname "zijn klantgericht aanbod in de Belgische online voedingsmarkt verder uitbreiden", klinkt het bij de bekendmaking vrijdag voor opening van de beurs.

Smartmat is een Antwerps bedrijf, gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder de merknamen Foodbag en 15gram. Daarnaast lanceerde Smartmat vorige maand het concept Rayon: een online supermarkt met thuislevering in heel België.

Colruyt Group en Smartmat werken sinds 2019 al samen. Zo is de One Meal Box van Foodbag te koop bij de OKay-filialen en in een aantal Collect&Go-afhaalpunten.

Voor Colruyt Group betekent de overname een nieuwe belangrijke stap om verder te groeien in het aanbieden van gemakkelijkheidsoplossingen aan de klanten. “Het laat ons toe om ons productaanbod verder te vervolledigen en te groeien in thuisleveringen”, klinkt het. Colruyt deed de voorbije jaren al verschillende proefprojecten met thuisleveringen, onder meer via een netwerk van burenbezorgers in Halle, Gent en Brugge.

Smartmat vindt de intrede van Colruyt in zijn kapitaal een logische stap, met de verankering van het partnership. “De bedoeling is om in de toekomst de complementariteit met bestaande producten en diensten verder te onderzoeken en uit te diepen”. Beide bedrijven willen expertise uitwisselen op het gebied van logistiek en distributie om de (kosten)efficiëntie van de online dienstverlening te verbeteren.”

Het managementteam van Smartmat blijft aan boord. Colruyt verwacht dat de overname van Smartmat nog geen materiële impact zal hebben op het nettoresultaat van het huidige boekjaar en dat van volgend jaar.