Elektrische vrachtwagens zijn een zeldzaamheid op de Belgische wegen. Volgens de Europese Commissie reden er eind september in ons land 28 volledig elektrische vrachtwagens rond. Daarmee lopen we fiks achter op onze buurlanden. In Nederland rijden er 258 elektrische vrachtwagens. In Duitsland zijn het er 902.
Maar zoetjesaan lijkt België aan een inhaalbeweging te beginnen. Vorige week stelde het transportbedrijf DFDS zijn eerste elektrische vrachtwagen in België voor in de haven van Gent. En sinds donderdag heeft ook frisdrankenproducent Coca-Cola in Antwerpen vier volledig batterij-elektrische vrachtwagens in gebruik genomen. “We vervoeren met die vrachtwagens frisdranken van ons productiecentrum in Wilrijk naar onze klanten, zoals supermarkten, scholen, drankencentrales, cinema’s en pretparken”, zegt An Vermeulen, directeur van Coca-Cola in België. “Onze elektrische vrachtwagens kunnen tot 150 kilometer rijden. We laden ze elke nacht op met laadpalen op onze site in Wilrijk. Dat gebeurt met groene energie.
Luidsprekers
Een elektrische vrachtwagen maakt van zichzelf geen geluid bij het rijden. “Voor de veiligheid zijn de vrachtwagens daarom uitgerust met een luidspreker”, zegt An Vermeulen. “Er wordt een zoemend geluid gemaakt als de vrachtwagen maximaal dertig kilometer per uur rijdt, om voetgangers en fietsers te waarschuwen.”
Naast de eerste vier elektrische vrachtwagens in Antwerpen wil Coca-Cola er tegen de lente in België nog eens zesentwintig in gebruik nemen. “De totale investering is zeven miljoen euro”, zegt An Vermeulen. “Dit initiatief past in onze klimaatdoelstellingen. We willen met ons bedrijf 30% minder CO² uitstoten tegen 2030.” Als de dertig elektrische vrachtwagens in gebruik zijn, zal Coca-Cola er 40% van zijn lokale leveringen mee doen.
Drie keer duurder in aankoop
De elektrische vrachtwagens van Coca-Cola worden geleverd door Renault Trucks. “Wij willen dat tegen 2030 de helft van de vrachtwagens die we in Europa verkopen, elektrisch is”, zegt Pascal Claes, specialist in elektrische mobiliteit bij Renault Trucks. “De elektrische vrachtwagen is in aankoop weliswaar drie keer duurder dan een dieselvrachtwagen, maar een bedrijf wint de meerkosten in de jaren na de aankoop terug. Bovendien hebben veel bedrijven ambitieuze klimaatplannen. We denken dus dat er in de komende jaren veel meer bedrijven voor elektrische vrachtwagens kiezen.”