Verpakkingen zijn vandaag verantwoordelijk voor 43% van de totale CO2-uitstoot van Coca-Cola European Partners’ activiteiten. Coca-Cola lanceerde vier jaar geleden de ambitie om waar mogelijk minder verpakking te gebruiken.
Dat Coca-Cola in België en Luxemburg als één van de eersten in Europa deze laatste ambitie nu al waarmaakt is dus zeker een mijlpaal om trots op te zijn. “Het kost ons dit jaar minstens 10 miljoen euro om volledig over te schakelen naar 100% rpet. Gerecycleerd materiaal heeft een hogere prijs in vergelijking met nieuw plastic”, verklaart An Vermeulen. “Eind vorig jaar konden we al evolueren naar minstens 50% rpet in al onze flesjes. Een goed half jaar later zitten we aan 100% en gebruiken we dus in België en Luxemburg géén nieuw plastic uit fossiele grondstoffen meer voor onze plastic flessen. Zo zullen we jaarlijks 14.000 ton nieuw plastic besparen én onze CO2-voetafdruk drastisch verlagen.”
Verkochte flesjes inzamelen
De ambitie van Coca-Cola reikt nog veel verder. “Zo willen we door te innoveren waar mogelijk minder verpakkingen gebruiken én voor élk verkocht flesje er een terug inzamelen om er een nieuw flesje van te maken”, aldus An Vermeulen. “De eerste belangrijke volgende stap hierin is om tegen 2025 onze verpakkingen circulair te maken. Hiervoor moet de inzameling van flesjes nog verbeteren. Op dit moment wordt in België 92% van onze flesjes ingezameld. Dit is zeker niet slecht, maar het kan nog veel beter.”
Verder lanceerde Coca-Cola in 2019 ook een prototype fles gemaakt uit ingezameld en gerecycleerd plastic uit de zee. En eind vorig jaar werd ook het eerste prototype van een papieren fles voorgesteld. “Deze technieken staan nog in hun kinderschoenen, maar kunnen ons in de toekomst helpen om onze voetafdruk verder te verkleinen”, vertelt An Vermeulen. “Daarnaast blijven we uiteraard ook volop inzetten op hoe we waar mogelijk minder verpakking kunnen gebruiken en hoe we kunnen inzetten op verpakkingsvrije oplossingen.”