“Tijdens het vierde kwartaal boekten we een sterke winst ondanks een trage tanker- en drogebulkmarkt”, zegt CEO Alexander Saverys. “Dat was grotendeels te danken aan de verkoop van enkele van onze oudere Suezmaxen – wat kadert in onze strategie om de vloot te verjongen.”
CMB.TECH bezit vandaag iets meer dan 150 zeeschepen. Er zijn vooral olietankers, maar ook drogebulkschepen, containerschepen, chemicaliëntankers en offshore windschepen (bedoeld voor transport van personeel op zee). Naast de verkoop van oude schepen, laat het bedrijf er ook nieuwe bouwen.
De VLCC-inkomsten (Very Large Crude Carrier) blijven volgens CMB.TECH onder zware druk staan door de aanhoudende productiebeperkingen in de OPEC-landen. Ook de schaduwvloot met Iraanse of Russische export zou de sector verstoren. De assertieve houding van de Amerikaanse president Trump tegenover Iran zou wel goed nieuws zijn. “De vooruitzichten voor de tankermark zijn eindelijk voorzichtig optimistisch”, besluit het bedrijf.