Het gaat daarvoor samenwerken met Mitsiui O.S.K. Lines (MOL), een Japanse scheepvaartgroep die onder meer de grootste vloot van chemicaliëntankers ter wereld heeft.
Drie schepen van het formaat Newcastlemax zijn reeds in bestelling bij een Chinese scheepswerf en zullen uitgerust zijn met ammoniakmotoren. Die zullen gezamenlijk eigendom zijn van CMB.TECH en MOL en door de Japanners worden gecharterd voor een periode van telkens 12 jaar.
Lees ook: CMB.TECH haalt winst van 831 miljoen euro
Voorts zijn zes chemicaliëntankers besteld bij een Chinese scheepswerf: twee tankers met ammoniakmotoren en vier tankers die klaar zijn om op ammoniak te varen. Ze worden voor respectievelijk 10 en 7 jaar verhuurd aan MOL. De schepen worden naar verwachting opgeleverd tussen 2026 en 2029.
De Antwerpse scheepvaartgroep rond de ondernemersfamilie Saverys zet al een tijd in op ammoniak als brandstof voor schepen.