CMB Alexander Saverys Alexander Saverys. Foto: Joris Herregods.

CMB bouwt bijna 200 vrachtwagens op waterstof: “Beste oplossing voor lange afstanden”

ANTWERPEN - Het bedrijf CMB gaat tegen eind maart in Antwerpen 62 nieuwe dieselvrachtwagens voorzien van een motor op waterstof. Volgend jaar komen daar nog eens 130 vrachtwagens op waterstof bij.

CMB wil de scheepvaart grondig vergroenen, door bijvoorbeeld met Euronav schepen minder op diesel, en steeds meer op groene waterstof te laten varen. Daarnaast wil CMB ook het transport met vrachtwagens fors milieuvriendelijker maken. Het bedrijf heeft daarom in de buurt van het Havenhuis, vlak bij de plaats waar het waterstoftankstation van CMB staat, een werkplaats voor ‘dual fuel’-motoren geopend, dat zijn motoren die zowel op diesel als op waterstof kunnen rijden.

LEES OOK. Fusie van olietankerrederij Euronav gaat niet door: Antwerpse familie Saverys haalt slag thuis

“62 vrachtwagens die in Turkije voor ons zijn gemaakt, komen deze maand in deze werkplaats aan”, zegt Alexander Saverys, topman van CMB. “Wij gaan daar waterstoftanks op zetten en er een waterstofmotor in installeren. Met die waterstofmotor kan een vrachtwagen vijfhonderd kilometer rijden. En daarnaast nog drieduizend kilometer op diesel. De meeste van die 62 vrachtwagens zijn al verkocht of verhuurd.”

 

Felien Van Oost - CMB
Felien van Oost. Foto: Joris Herregods.

Dubbel zo duur als pure dieselvrachtwagen

Eigenlijk heeft CMB eind maart geen 62, maar 68 vrachtwagens op waterstof rondrijden. Want vandaag rijden er al zes exemplaren rond. Eén van die zes vrachtwagens wordt gebruikt door de transportfirma Van Moer Logistics. “En we kopen er nu nog tien bij”, zegt Felien Van Oost, woordvoerder van Van Moer Logistics. “Door deze aankoop besparen we op lange termijn 60% van onze CO2-uitstoot.”

LEES OOK. Antwerpse rederij CMB verlost schepen van CO₂-uitstoot: “In een jaar tijd drie wereldprimeurs met waterstof”

Een vrachtwagen op waterstof is wel dubbel zo duur als een vrachtwagen op diesel. “En toch vragen onze klanten, bijvoorbeeld chemiebedrijven, hiernaar”, zegt Felien Van Oost. “Dat komt omdat ze van Europa hun CO2-uitstoot fors moeten beperken. Onze waterstofvrachtwagens zullen vooral op langere afstanden in België worden ingezet, waarbij ze niet te veel moeten starten en stoppen. Dan renderen ze het meest.”

CMB
Foto: Joris Herregods.

Volgend jaar worden er nog eens 130 nieuwe vrachtwagens aan CMB geleverd, om er waterstofmotoren in te zetten. “Het gaat telkens om vrachtwagens die ook op diesel kunnen rijden, zodat bedrijven op die diesel kunnen terugvallen als ze niet meteen waterstof kunnen tanken”, zegt Alexander Saverys. “Er zijn op dit moment maar vier waterstoftankstations in België.”

PORTRET. De rijke ondernemersfamilie die van Euronav een wereldspeler maakte

Vorige maand nam frisdrankenproducent Coca Cola vier elektrische vrachtwagens in gebruik. Is dat geen concurrentie voor de vrachtwagens op waterstof? “Elektrische vrachtwagens zijn dubbel zo duur als vrachtwagens op waterstof”, zegt Alexander Saverys. “Mijn aanvoelen is dat die elektrische vrachtwagens in de komende jaren goed zijn voor kortere afstanden, omdat ze snel weer moeten worden opgeladen. Voor langere afstanden zal waterstof de beste oplossing worden.”

Colruyt

Tot slot nog dit: ook Colruyt is volop bezig met waterstof. Vanaf volgend voorjaar zal de supermarktketen met vier vrachtwagens op pure waterstof rijden, dus zonder dieselmotor. “Wij focussen ons op nuluitstoot”, zegt een woordvoerder van Colruyt. “Maar alle initiatieven met een positieve impact op de CO2-reductie zijn toe te juichen.”