Het Cleverclixx-speelgoed van De Gele Flamingo Het Cleverclixx-speelgoed van De Gele Flamingo slaat aan, zowel bij particulieren als scholen. Foto: Gele Flamingo

Cleverclixx kent groei van zestig procent: steeds meer lagere scholen tonen interesse in STEM-speelgoed van De Gele Flamingo

Slechts één jaar na de lancering van het speelgoedmerk Cleverclixx breekt het al records. Het speelgoed is verspreid in meer dan 450 winkels over het continent. Zevenhonderd klassen bestelden al één of meerdere pakketten. Wat begon als een klein project van Sophie Claes, oprichtster van concept store De Gele Flamingo, is uitgegroeid tot een succesverhaal.

De Gele Flamingo werd in 2013 door Sophie Claes opgericht als een online kids concept store voor baby’s en kinderen van 0 tot 8 jaar, met een focus op het babysegment. Begin 2020 werd het gamma uitgebreid met deco- en lifestyle producten, waardoor het bedrijf geëvolueerd is richting een family concept store. Het heeft nu veertien mensen in dienst en beschikt over een magazijn. Sinds 2021 heeft De Gele Flamingo een fysieke babyconcept store op de Handelslei in Sint-Antonius (Zoersel).

Het Belgische speelgoedmerk Cleverclixx richtte Sophie Claes vorig jaar op met eigen kapitaal, net zoals De Gele Flamingo.

Scholen krijgen 25 procent korting. Foto: De Gele Flamingo

De magnetische tegels van Cleverclixx stimuleren STEM-leren en helpen kinderen bij de ontwikkeling van de motorische vaardigheden. Cleverclixx is daarom niet enkel verkrijgbaar voor particulieren, maar wordt ook aangeboden aan scholen.

Na één jaar blijkt het een succesverhaal. Het aantal scholen dat Cleverclixx aankoopt, zit sinds de opstart in een stijgende lijn. Op dit moment bestelden al zevenhonderd klassen één of meerdere Cleverclixx-pakketten. In dezelfde periode breidde het imperium van Cleverclixx ook uit over de landsgrenzen heen, met aanwezigheid in onder andere Nederland, Frankrijk, Polen en Scandinavië. Het speelgoed wordt op dit moment verkocht in 450 winkels over heel Europa, en penetreerde onlangs ook de markt in het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Foto: De Gele Flamingo

Maar Sophie wil verder gaan. De eerste gesprekken lopen al met Dubai.

Scholen krijgen 25 procent korting op hun bestelling bij Cleverclixx. Het is de bedoeling een deel van de winst weg te schenken aan educatieve organisaties die gezinnen in armoede ondersteunen.

Het Instagramaccount van De Gele Flamingo telt momenteel ongeveer 176.000 volgers.