ANTWERPEN – Marketing/activatiebureau CityCubes gaat met een spin-off de strijd aan tegen het coronavirus. Aan het Jordaanplein zijn de eerste Disinfect-containerunits geplaatst voor de Brusselse Carrefour in de Europese wijk. Het Antwerpse Disinfect produceert, levert en installeert mobiele desinfectiecontainers die direct inzetbaar zijn in de publieke risicobeheersing van corona-besmetting.
Disinfect is een spin-off van het Antwerpse brand activation agency CityCubes van Dieter Veulemans en Gil Dejonghe. “We hebben heel veel aandacht besteed aan het design van de containerunits die bezoekers of klanten op een sympathieke manier moeten onthalen en hen vooral een veiliger gevoel geven”, vertelt Veulemans.
De procedure bij de Brusselse Carrefour loopt als volgt: bezoekers duwen de winkelkar voorbij een wand van de containerunit die de hele kar met een spraybenevelaar ontsmet. Ze houden hun handen voor een elektronisch oog, waarna een ontsmettingsspray uit de wand spuit om de handen te ontsmetten. Een baliemedewerker scant indien gewenst daarna de lichaamstemperatuur en indien OK mag de klant doorlopen met zijn winkelkar.
Extra werkgelegenheid
Voor de productie verenigde Disinfect 4 Belgische decor- en standenbouwers. De verplaatsbare containerunits zijn bovendien erg betaalbaar. Voor de productie recycleert CityCubes zeecontainers uit de Antwerpse haven.
“In deze tijden van hoge technische werkloosheid doen we niet alleen aan risicobeheersing, maar creëren we terug werkgelegenheid”, besluit Veulemans. “Voor de onthaalbalies mikken we vooral op jobstudenten, die deze zomer bijna nergens aan de slag kunnen, maar ook op alle geïnteresseerden die dergelijke job willen doen.”
Na de Carrefourwinkel in Brussel kunnen de Disinfect-units op korte termijn ingezet worden in andere supermarkten, justitiegebouwen of andere openbare gebouwen, zoals stations, luchthavens, en wellicht ook scholen, hogescholen en universiteiten.
Lees via deze link meer Corona-nieuws over en voor ondernemers uit de Antwerpse regio.