City Logistics, het pilootproject voor intelligente stadslogistiek van bpost, is officieel opgestart in Antwerpen. Het logistieke systeem dat bpost uitrolt vanaf een magazijn aan het Antwerpse Houtdok, is zowat een blauwdruk van wat eerder werd voorgesteld in Routeplan 2020. De Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland hoopt er “intelligente stadslogistiek” mee op te bouwen. Het gaat volgens Pieter Leuridan, de manager Routeplan om een crossdock-magazijn in de stadsrand, waar kleinere transporten worden verzameld, om ze dan buiten de spits gebundeld in het stadscentrum en de haven te leveren.
Goederenvervoer in de grootstad is in alle opzichten problematisch. De trucks en de vans lopen veelal vast in het drukke stadsverkeer en verliezen hopeloos veel uren. De kostprijs voor de ondernemingen loopt dan ook torenhoog op. Vandaar dat hard gewerkt wordt op concepten om het vervoer in de binnenstd te optimaliseren. Initiatieven als Bubblepost moeten het bv. hebben van de fiets. Er zijn ideeën opgezet om gebruik te maken van het tramnet om tijdens de daluren goederen besteld te krijgen.
In het kader van het Routeplan 2020 is alvast gekozen voor een concept Intelligente stadslogistiek waar Bpost op ingetekend heeft. Bpost gaat voor rekening van derden effectief goederen leveren in het centrum en in de haven van Antwerpen. Het postbedrijf gaat in een depot nabij het Houtdok goederen bundelen en ervoor zorgen dat ze nog dezelfde dag op hun bestemming komen. Het project zal verscheidene maanden lopên. Als de resultaten zowel financieel als operationeel goed zijn kan de dienst ook in andere steden uitgebouwd worden.
“We hebben een model ontwikkeld dat rendabel is en dat gaan we ook bewijzen’, zeggen projectleiders Mark Goossenaerts, Hans Robben en Pieter Dewulf vol overtuiging in een gesprek met de website van Voka. Sinds november 2013 vormen ze een aparte cel binnen bpost die zich fulltime bezighoudt met de uitwerking van het project City Logistics.
Bpost heeft daarvoor een cross docking-magazijn van 2000 m² gehuurd op een boogscheut van de Siberiabrug. ‘Sinds deze week zijn we van start gegaan met een tiental eigen voertuigen en ongeveer 15 man operationeel personeel. Dat zijn allemaal mensen die binnen bpost gerecruteerd werden, vanuit verschillende diensten. Het zijn mensen die zichzelf kandidaat hebben gesteld en dus allemaal supergemotiveerd zijn.’
‘We gaan ons in eerste instantie op het centrum van Antwerpen richten. Als er voldoende vraag komt vanuit de rand gaan we ons actieterrein uitbreiden. Maar we gaan niet op de zaken vooruit lopen. Eerst moet eer voldoende kritische massa zijn.’
City Logistics is het eerst niet-gesubsidieerde project van die aard in Europa. Luc Luwel, afgevaardigd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland is enthousiast: ‘Overheden zijn er om mee te denken met burgers en ondernemers. Om een gunstige investeringsklimaat te creëren en voor de juiste randvoorwaarden te zorgen. Niet om economisch concepten op te leggen of kunstmatig in leven te houden, door er een smak belastinggeld tegenaan te gooien. Pas als er een duidelijke aanwijsbare behoefte is, ontstaat er een marktpotentieel. Alleen met die mentaliteit is het mogelijk om economische groei te creëren voor onze regio. Net om die reden, zijn wij al meer dan een jaar in gesprek met de mensen van bpost. Toen hun concept nog maar een los idee was, stond het voor ons vast dat we er alles moesten aan doen om dit project in Europese primeur in Antwerpen te laten landen. En dat is tot onze grote tevredenheid gelukt.’