Begin april vertrekken de vier sluisdeuren voor de Deurganckdoksluis naar de Antwerpse haven. De gigantische deuren werden, samen met onder meer de bijhorende rolwagens, twee gemengde spoor-wegbruggen en de afsluitcaisson, gemaakt op de werf van de Chinese staalconstructeur ZPMC.
In het Chinese Changxing vond een ceremonie plaats waarbij het einde van de enorme staalwerken officieel werd gevierd. Freddy Aerts, afdelingshoofd van Maritieme Toegang (MOW), Luc Arnouts, bestuurder van de NV Deurganckdoksluis en commercieel directeur bij het Havenbedrijf en Eric Beyts van de THV Waaslandsluis woonden deze ceremonie bij.
Liu Jianbo, vice-president van ZPMC, benadrukte in zijn speech hoe hard er sinds 2011 was gewerkt aan het realiseren van dit enorme project dat voor ZPMC, wereldwijd vooral gekend als portaalkranenbouwer, een nieuw hoofdstuk in hun offshore engineering activiteiten betekent. “En daarnaast hopen we natuurlijk dat de bruggen die we letterlijk bouwen, ook figuurlijk kunnen bijdragen tot een wederzijds begrip tussen het Chinese en het Belgische volk”, aldus Mr. Liu Jianbo.
De sluisdeuren hebben dezelfde lengte en breedte als die van de Berendrechtsluis. De Deurganckdoksluis wordt echter vier meter dieper gebouwd, om in te kunnen spelen op de schaalvergroting van de schepen. Dat vertaalt zich in vier gigantische sluisdeuren met afmetingen van ongeveer 70x11x27 meter (LxBxH). De deuren wegen 2000 ton per stuk. Het opladen van de deuren en de bruggen op het schip is ondertussen gestart. Begin april vertrekken de deuren en toebehoren met het schip Zhen Hua 15 naar de Antwerpse haven. Acht weken later wordt dit uitzonderlijk transport op de Schelde verwacht. Het invaren van de sluisdeuren wordt nog een huzarenstukje, dat minstens twee weken in beslag zal nemen.
Het staalbouwpakket van de Deurganckdoksluis werd door de THV Waaslandsluis uitbesteed aan ZPMC. De Chinese staalconstructeur is een van de grootste portaalkranenbouwers ter wereld. Sinds de economische crisis, die zich ook in de scheepvaart liet voelen, heeft ZPMC zijn activiteitenpallet gediversifieerd en is de constructeur gaan inspelen op de bouw van civiele constructies. Zo bouwen zij nu bruggen en andere kunstwerken voor verschillende klanten in de hele wereld. ZPMC beschikt daarvoor over een arsenaal aan gespecialiseerd materieel, een 5 kilometer lange kaaimuur en een eigen vloot om hun gefabriceerde staalconstructies naar de klanten te brengen. ZPMC heeft naar schatting 30.000 mensen in dienst.
Foto: Freddy Aerts tijdens de ceremonie bij de feestelijkheden rond de afwerking van de sluisdeuren.