Het P3 netwerk komt er voorlopig niet. China blokkeert de deal. De drie grote containerrederijen Maersk, MSC en CMA CGM hadden verleden jaar een ruim samenwerkingsakkoord gesloten. Daar zou ook de haven van Antwerpen voordeel uit halen. Onder druk van de Chinese concurrenten Cosco en China Shipping heeft het Chinese ministerie van Handel evenwel protest aangetekend tegen de constructie. P3 wordt daarom voorlopig opgeborgen.
Het P3 netwerk was opgezet om meer efficiëncy te brengen in de internationale containervaart met zo’n 250 reuzenschepen. Daar zou vooral de Deense groep Maersk voordeel bij doen. De drie maatschappijen zouden hun trafiek tussen het Oosten en het Westen beter op elkaar afstellen en op die manier overcapaciteit uitschakelen.
Maar ook de aanloophavens zouden daar profijt uit halen. Vooral ook Antwerpen. Tijdens de voorstelling van P3 raakte bekend dat Antwerpen één extra aanloopdienst per week uit het Verre Oosten zou krijgen.
De Antwerpse haven reageerde toen bijzonder opgetogen omdat een duidelijke keuze voor Antwerpen als Europees platform gemaakt werd.
De alliantie tussen de 3 leidde de voorbije maanden tot een centralisatie-oefening op een aantal vaargebieden, waarvan de resultaten zeer gunstig uitpakten voor Antwerpen. Op de vaarroute vanuit het Verre Oosten zou de Scheldehaven een extra aanloop krijgen en ging het van drie naar vier van de in totaal acht aanlopen die behouden blijven. Antwerpen was voor één dienst bovendien de eerste aanloophaven, wat een extra opsteker zou geweest zijn waarmee ook de nautische toegankelijkheid onderstreept werd. Op de Transatlantische vaarroute bleef het aantal aanlopen op Antwerpen behouden. De schepen die op Antwerpen zouden worden ingezet, zijn hoofdzakelijk van het type +13.000 TEU.
“Een dusdanig sterke vertegenwoordiging in het P3 Network bewijst dat de drie grootste containerrederijen van de wereld overtuigd zijn van de sterke troeven waarover onze haven beschikt”, zegt Marc Van Peel toen, de voorzitter van het Antwerpse Havenbedrijf.
Antwerpen werkte op het Verre Oosten al enige tijd aan het versterken van haar marktaandeel. De first port of calls uit dit vaargebied zijn gegeerd omdat ze voor de nodige importvolumes zorgen. Dat Antwerpen een dergelijke aanloop kreeg was bijzonder positief voor haar concurrentiepositie in Europa. “Antwerpen is centraal gelegen in Europa. Goederen kunnen niet alleen verder landinwaarts gebracht, eens ze in de haven zijn, kunnen ze op allerlei manieren behandeld worden alvorens ze via een uitgebreid netwerk van verbindingen op een efficiënte manier hun eindbestemming in het Europese achterland bereiken”, lichtte Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf, toe. “Die troeven heeft men duidelijk begrepen. Vul die nog aan met een privésector die onze betrouwbaarheid en can do-mentaliteit belichaamt en de slotsom is dat Antwerpen een uiterst efficiënte schakel is in elke logistieke keten”, aldus toen nog Bruyninckx.
De landinwaartse ligging van de haven, ooit misschien beschouwd als een mogelijke hindernis voor de ontwikkeling van Antwerpen, was ondertussen een belangrijke troef geworden naar het achterland toe. Vier jaar geleden liet MSC als eerste rederij een 14.000 TEU schip de Schelde opvaren. Dergelijke aanlopen zijn ondertussen wekelijkse kost geworden. Onlangs nog kwam Emma Maersk met 15.500 TEU probleemloos naar Antwerpen. De Mary Maersk deed er met 18.000 TEU nog een flinke schep bovenop. Everything is possible at the port of Antwerp.
Of het Chinese njet het einde wordt van de samenwerking tussen de drie westerse containermaatschappijen moet nog afgewacht worden. De firma’s zullen allicht nog andere vormen van toenadering uitzoeken.
Zeebrugge en Rotterdam zullen van hun kant allicht opgelucht reageren want ze dreigden in de nieuwe constellatie trafiek te verliezen.