Charlier-Brabo Group werkt met exclusieve merken

charlier
Met een gezonde groei over 2012 houdt de Charlier-Brabo Group uit Aartselaar een rechtlijnige koers aan. Het bedrijf is de distritubeur van bekende merken als Bonner (droge pruimen), Elvea (tomatenpuree), Dole (ananas) Chatka (krabproducten) en vele andere labels. “Wij volgen doelbewust een low cost filosofie. Wij pakken niet uit met grote en dure slogans”, zegt marketing directeur Christophe Janssens.

De Charlier-Brabo Group is gegroeid uit de activiteiten van stichter Georges Charlier die in 1985 een aantal kleinere entiteiten fuseerde tot één groep. Georges Charlier werkte zich op tot distributeur in de voedingssector en spitste zich steevast toe op exclusieve merken waar hij marktleider wilde mee worden. Neef Raymond Charlier zet het bedrijf inmiddels verder en volgt in dit opzicht zorgvuldig de uitgestippelde lijnen van zijn oom.

Met een omzet van pakweg 75 miljoen euro en 65 personeelsleden heeft het bedrijf zich ondertussen stevig gepositioneerd op de markt. De divisie food tekent zich met 70 miljoen euro sterk af ten aanzien van de non-food die voornamelijk verkoopautomaten voor bv. snoep, nepjuwelen, kauwgum en gadgets distribueert. “Wij hebben enkele maanden geleden nog de firma Bisschops-Verachtert uit Wilrijk overgenomen en zowel de activiteiten als het personeel geïntegreerd in de groep.” Bisschops-Verachtert was oa. de distributeur van het groenteconserven merk Avila, GoTan en Target.

De Charlier-Brabo Group groeit ondertussen onverminderd door. “Wij hebben alles bijeen maar beperkte marketing middelen. Maar wij besteden alles heel zorgvuldig. Wij zoeken naar opportuniteiten in de markt. Wij letten ook heel erg hard op de kosten. Op die manier halen wij alles uit de markt wat in onze mogelijkheden ligt.”

In Aartselaar is geen productie gelokaliseerd. Het gaat de groep enkel om distributie-activiteiten vanuit de eigen magazijnen die 20.000 vierkante meter beslaan. Neem nu de bekende gedroogde pruimen van Bonner: het gaat om Chileense zonovergoten pruimen die in het Latijns-Amerikaanse land verwerkt worden en naar Italië getransporteerd. Ze worden er verpakt en vanuit de laars gaat het naar Aartselaar waar op jaarbasis zo’n 750.000 eenheden verwerkt worden. Die gaan naar zowat alle bekende supermarkten en winkels. Overigens verwerkt de groep niet enkel zogenaamd branded food. “Wij verdelen ook niet-merken in de markt. Zoals bijvoorbeeld grondstoffen voor de voedingsindustrie.”