ANTWERPEN – De creatieve sector is een belangrijke pijler in de economie van de stad Antwerpen. De creatieve professionals die erin werken, vallen dan ook regelmatig nationaal en internationaal in de prijzen. Alleen zijn ze niet zo bekend bij het grote publiek. De campagne Award Winning Designers 2019 wil daar verandering in brengen.
Op initiatief van het platform ANTWERP. POWERED BY CREATIVES, een samenwerkingsverband waar onder meer Stad Antwerpen bij betrokken is, wordt vanaf vandaag wekelijks een videoportret gelanceerd van een creatieve professional uit Antwerpen die het afgelopen jaar een award won. In totaal zet de campagne Award Winning Designers 2019 zo 26 ondernemers in de kijker. De video’s zullen te zien zijn op sociale media en via de website www.awardwinningdesigners.be.
Groeiende sector
Met het initiatief wil men deze creatievelingen de erkenning geven die ze verdienen. “Stad Antwerpen wil creatief Antwerpen (inter)nationaal op de kaart zetten”, zegt Claude Marinower, schepen voor Economie, Industrie, Innovatie en Digitalisering. “De creatieve sector is dan ook ontzettend belangrijk voor onze stad. Niet alleen voor hoe men vanuit het buitenland naar Antwerpen kijkt, maar ook voor onze economie. Uit een studie blijkt dat in 2016 de toegevoegde waarde voor Antwerpen op 1,7 miljard euro lag, bijna een verdrievoudiging tegenover 2009.”
De 26 Award Winning Designers van dit jaar wonnen prijzen in categorieën als grafische vormgeving, productontwikkeling, service design, interieurvormgeving, branding, game development en multimedia design. Het gaat onder meer om AudioCollectief SCHIK, BRUT Collective, GBO Innovation makers, Mirror Mirror en Studio Dott.