Het designmerk BuzziSpace uit Kontich heeft een productie-eenheid geopend in North-Carolina, Verenigde Staten. De nieuwszender CNN bombardeerde het nieuws op slag tot “yet another sign of America’s manufacturing renaissance”. Buzzispace werd een snelle wereldhit omdat het bedrijf erin slaagt in de kantooromgeving stijl en stilte te combineren. Het bedrijf werd pas in 2007 opgezet en telt al meer dan 100 werknemers.
BuzziSpace is al langer bezig met de wereldmarkt van meubeldesign in te palmen, met showrooms in Londen, Atlanta en Chicago, en producten op de kantoren van Facebook, Twitter en Google. Nu opent het bedrijf ook een productiecel in het Amerikaanse High Point.
BuzziSpace is een waanzinnig verhaal aan het worden. Steve Symons was met zijn ander bedrijf, Techno Space goed bezig in de klassieke markt van kantoorinrichting. De problematiek van de geluidshinder in een relatief beperkte kantooromgeving stelde hem echter voor heuse uitdagingen. Hij ging met zijn nieuwe bedrijf BuzziSpace daarom de uitdaging aan om daaraan te verhelpen op een esthetisch verantwoorde manier. Hij ging in dit opzicht met afvalstoffen werken. Symons is nu eenmaal heel ecologisch gemotiveerd en wil zijn engagement ook omzetten in concrete realisaties.
“Wij gingen in dit opzicht werken met vilt, een grondstof die gehaald wordt uit gerecycleerde petflessen. Ons objectief was om milieuvriendelijke akoestische kantoorpanelen te maken die nog mooi waren ook.”
BuzziSpace werd in enkele jaren tijd een onvoorstelbaar groot succes. Vanuit een b2b-omgeving ging het allemaal razendsnel. “Vooral omdat er lijnen konden uitgezet worden naar nagenoeg alle grote concerns uit de informaticawereld. Microsoft, Apple, Google, Amazon, you name it. Maar ook traditionele groten als Coca-Cola, PriceWaterhouseCooper en Nike stapten mee aan boord. Op die manier gaat vandaag nagenoeg 95% van de omzet van BuzziSpace over de hele wereld.
Design uit afval. Je moet het maar doen. Zelfs vanuit Maleisië, Zuid-Koreade Filipijnen en Australië komen bestellingen binnen in Kontich. De panelen worden per container verscheept vanuit de productie-eenheid in het Nederlandse Bladel. Met toch ook weer diezelfde bekommernis om de ecoloogische voetafdruk: de panelen gaat “plat” de container in. Ze worden pas ter plaatse helemaal opgeschuimd, kwestie van hoge transportkosten te vermijden.
Hoewel BuzziSpace al een grote voet aan wal heeft in Noord-Amerika wil het zich verder richten op de Amerikaanse markt. Het merk lanceert daarom een productiecentrum op Amerikaanse bodem, ondergebracht in een honderd jaar oude katoenmolen. Zo’n 100 mensen worden meteen te werk gesteld in de fabriek, gelegen in High Point, North Carolina. Tegen eind 2014 moet die volledig operatief zijn, met 115 mensen in dienst.
“Momenteel worden alle producten van BuzziSpace inderdaad nog in Nederland gemaakt”, zegt Steve Symons, owner en founder van BuzziSpace. “Dat impliceert een langere levertermijn voor Amerika. Door de nieuwe afdeling in de States zal de levertijd worden gehalveerd. North-Carolina heeft een lange geschiedenis in de meubelmakerij en is daarom de plaats bij uitstek om een Amerikaanse plant te openen.”
Door initiatieven van de overheid en lokale knowhow hoopt de bevolking de bloeiende textielindustrie van weleer nieuw leven in te blazen. De komst van BuzziSpace naar de streek is een geschenk voor de regionale economie en wordt bij het stadsbestuur
op applaus onthaald. Pat McCrory, gouverneur van North-Carolina, kondigde
trots het nieuws van de komst van BuzziSpace aan. “The BuzziSpace project demonstrates how investments in customized training programs and critical infrastructure can
spur job creation” (Het BuzziSpace-project bewijst dat investeren in gecustomizede opleidingsprogramma’s en vitale infrastructuur de werkgelegenheid kan stimuleren),
zegt North-Carolina’s Commerce Secretary Sharon Decker in een statement.