Buzzispace gaat voor farmdesign. Het kantoorinterieur krijgt vandaag een ruwe en groene look. Helemaal in lijn met de heimwee die we vandaag in onze grootsteden kennelijk hebben naar het platteland. Ontwerper Alain Gilles lanceerde onlangs met Buzzimilk een designtool dat als stoeltje veelal doet denken aan het melkkrukje van de vroegere boerderijen. Alleen heeft het krukje vandaag geen drie maar vier pootjes.
Buzzispace uit Kontich is als bedrijf een waanzinnig verhaal aan het worden. Steve Symons was met zijn andere ondrneming, Techno Space goed bezig in de klassieke markt van kantoorinrichting. De problematiek van de geluidshinder in een relatief beperkte kantooromgeving stelde hem echter voor heuse uitdagingen. Hij ging met zijn nieuwe bedrijf Buzzispace daarom de uitdaging aan om daaraan te verhelpen op een esthetisch verantwoorde manier. Hij ging in dit opzicht met afvalstoffen werken. Symons is nu eenmaal heel ecologisch gemotiveerd en wil zijn engagement ook omzetten in concrete realisaties.
“Wij gingen in dit opzicht werken met vilt, een grondstof die gehaald wordt uit gerecycleerde petflessen. Ons objectief was om milieuvriendelijke akoestische kantoorpanelen te maken die nog mooi waren ook.”
Buzzispace werd in enkele jaren tijd een onvoorstelbaar groot succes. Vanuit een b2b-omgeving ging het allemaal razendsnel. “Vooral omdat er lijnen konden uitgezet worden naar nagenoeg alle grote concerns uit de informaticawereld. Microsoft, Apple, Google, Amazon, you name it. Maar ook traditionele groten als Coca-Cola, PriceWaterhouseCooper en Nike stapten mee aan boord. Op die manier gaat vandaag nagenoeg 95% van de omzet van Buzzispace over de hele wereld.
Design uit afval. Je moet het maar doen. Zelfs vanuit Maleisië, Zuid-Koreade Filipijnen en Australië komen bestellingen binnen in Antwerpen. De panelen worden per container verscheept vanuit de productie-eenheid in het Nederlandse Bladel. Met toch ook weer diezelfde bekommernis om de ecoloogische voetafdruk: de panelen gaat “plat” de container in. Ze worden pas ter plaatse helemaal opgeschuimd, kwestie van hoge transportkosten te vermijden.
Buzzispace runt ondertussen een showroom in Londen en Atlanta. Het bedrijf telt agentschappen over zowat de hele wereld. De groep stelt vandaag zo’n 40 mensen tewerk.
In 2013 werd een omzet bijeengewerkt van 13,5 miljoen euro.
Buzzimilk
Vandaag heeft designer Alain Gilles nieuwe inspirerende elementen gevonden in de landelijkheid van vroeger. Ruw hout, veel groen en edele metalen. Het zogenaamde farmdesign past in dit opzicht perfect bij de kantoren van vandaag. Die worden immers steeds meer omgebouwd tot woonkamers. De functionele bureaurruimtes van vroeger hebben afgedaan. De werknemers hebben nood aan elementen die die grote ruimtes aankleden en meer karakter geven.
“De stricte tweedeling werk/vrije tijd zoals we die vroeger kenden is ronduit voorbijgestreefd”, zegt Steve Symons. “Het kantoor is vandaag een plek waar je hard werkt maar waar je ook jezelf kunt ontplooien. De werkplek moet dan ook menselijke behoeften invullen zoals sociaal contact, zingeving, persoonlijke ontwikkeling en tijdstructurering. En dat alles liefst in een inteerssante vormgegeven setting.”
De krukjes worden ditmaal niet uit afval gemaakt. Ze worden ingepast in de reeks nordic collection. “Je kunt nu eenmaal niet alles maken uit afval”, heet het bij Buzzispace. “Onze krukjes vormen in dit opzicht een creatief ontworpen zijlijn bij onze andere producten.”