Afbeelding4 Luc Ardies. Foto Dirk Vertommen

Buurtsupermarkten niet opgezet met nieuwe promoactie Lidl

De buurtsupermarkten gaan de Economische Inspectie om een onderzoek vragen naar een actie van Lidl. De discounter pakt uit met een 1+2 gratis-actie op wijn. "Heel ongelukkig", vindt Buurtsuper.be. De supermarkt zegt zich aan de regels te houden.

Wie een fles wijn koopt bij Lidl krijgt er twee flessen gratis bij, leert de Lidl-folder. “Dergelijke acties leiden tot een race naar de bodem. Terwijl onze sector net de marges nodig heeft om de supermarkten aan te passen aan de energietransitie. Heel ongelukkig op het slechtst denkbare moment”, zegt Luc Ardies, gedelegeerd bestuurder van Buurtsuper.be, de spreekbuis van de zelfstandige supermarkten.

De organisatie is van plan de Economische Inspectie om een onderzoek te vragen. “Van zodra we merken dat er sprake is van koppelverkoop, vragen we altijd een onderzoek.” De zelfstandigenorganisatie deed dat onder meer al na reclameacties van Albert Heijn.

Lidl benadrukt dat het zich aan de wet houdt. Het gaat slechts om een kleine hoeveelheid producten afkomstig van een resterende stock. “Het is dan ook een volkomen wettig aanbod, met het oog op wegwerken van de voorraad”, klinkt het. “Het gaat enkel om resterende artikels die we aan korting verkopen”.