De lancering van business club B19 in congrescentrum Ter Elst, vorige week woensdag, kende een vliegende start. Er waren bij de 170 aanwezigen en de teller voor nieuwe leden staat niet stil. Initiatiefnemer Freddy Arnauts is er van overtuigd dat de formule zal aanslaan. ‘We hebben een wekelijke activiteit, meestal ‘after work’ maar één keer per maand ook een ontbijtsessie. We schotelen dan telkens een spreker voor, waarbij we de lat hoog leggen. We zoeken topmensen uit het bedrijfsleven, de politiek, de sportwereld, enz. “
De aftrap werd alvast een schot in de roos: CEO Christian Van Thillo van De Persgroep mocht de spits afbijten als keynotespreker. Van Thillo is niet zo makkelijk te strikken als spreker. Maar in zijn eigen thuisstad vond hij het wellicht gepast om deze keer op de uitnodiging in te gaan. Te meer omdat De Persgroep plannen heeft om zijn hoofdkwartier naar Antwerpen te verhuizen.
Het hoeft geen betoog dat iemand als Van Thillo een zakenpubliek kan boeien, temeer omdat hij de knepen van het sprekersvak tot in de puntjes beheerst. Zijn presentatie had best nog een half uurtje langer mogen duren zonder dat iemand zich zou gaan vervelen. Van Thillo bereed enkele van zijn stokpaardjes. Bijvoorbeeld over het inzetten ad-blockers op digitale nieuwssites. ‘Pure diefstal’ zegt Van Thillo. ‘Dat moet gewoonweg verboden worden. Zonder advertenties kunnen we geen gratis nieuws meer aanbieden’. Op een vraag uit het publiek wat hij vond van de stelling dat om goed te kunnen ondernemen je ook goed moet kunnen falen, wat een beetje een hype is op ’t moment, antwoordde hij ‘Ik ben geen aanhanger van deze stelling. Uiteindelijk is falen niet de bedoeling van ondernemen, en je moet dat dus ook niet gaan idealiseren’.
De volgende weken staan er nog boeiende sprekers op de agenda. Meer info vindt u hier.