Het bedrijf zit al jaren in een stevige malaise. Sinds 2019 maakt het verlies, en sinds 2020 zijn de verliezen heel groot. Ongeveer twee op de drie werknemers in de fabriek in Koningshooikt is op dit moment tijdelijk werkloos, zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris van de socialistische vakbond ABVV.
Lees ook: Terwijl De Lijn elektrische bussen bestelt in China, zit busbouwer Van Hool in crisisVorige zomer gaf topman Filip Van Hool nog aan dat het orderboek stilaan herstelt en dat de busbouwer vanaf dit jaar weer zou aanknopen met winst. Begin januari raakte echter bekend dat Van Hool uit de boot valt bij een nieuwe bestelling van klimaatvriendelijke bussen door openbaarvervoersmaatschappij De Lijn. Die koos voor de Chinese constructeur BYD, de afkorting voor Build Your Dreams, om 92 voertuigen te laten bouwen.
Lees ook: ‘Kordate Hollander’ moet Van Hool uit de crisis halen: busbouwer stelt Marc Zwaaneveld als co-CEO aanVan Hool heeft wel een vorige openbare aanbesteding van De Lijn gewonnen, en mag daarom in de komende maanden ook 36 elektrische bussen leveren. En De Lijn kan nog 98 andere elektrische bussen bij Van Hool bestellen, zonder een nieuwe openbare aanbesteding uit te schrijven. Maar het aantal bussen dat Van Hool mag leveren, is veel kleiner dan dat van BYD.
Van Hool produceert een deel van de elektrische bussen in Macedonië, maar een deel van de productie, en zeker het hele proces van onderzoek en ontwikkeling van elektrische bussen, gebeurt in Koningshooikt.