BTR Services mag in het kader van de wet op de continuïteit van de ondernemingen (WCO) de procedure gerechtelijke reorganisatie inzetten. Het bedrijf wordt geconfronteerd met liquiditeitsproblemen. “We komen er zeker uit”, zegt gedelegeerd bestuurder Luc Vandergoten. “Wij hebben het bedrijf eerder al geherstructureerd. We zijn rendabel. We krijgen onder het WCO nog wat tijd om dat te bewijzen.”
BTR Services is een gespecialiseerd ICT-bedrijf dat diensten levert aan zijn klanten. Het bedrijf werd opgericht door een aantal oudgedienden van Real Software. Een van de paradepaardjes was LetterGen, een document dat uitgebouwd werd tot een suite van componenten, inclusief de mogelijkheid om documenten te voorzien van digitale handtekeningen. Het is gewoon een oplossing die banken kan helpen bij het genereren van complexe documenten. Het bedrijf is in handen van het management en stelt zo’n 30 mensen tewerk.
Oorspronkelijk werkte de onderneming voornamelijk voor financiële instellingen en verzekeringsmaatschappijen.. Mede daardoor was het bedrijf sterk afhankelijk van de evoluties op de financiële markten. Vorig jaar werd het bedrijf bovendien geconfronteerd met een samenloop van omstandigheden: de concrete gevolgen van de BASEL III implementatie en de daarmee gepaard gaande opzeg van de kredietlijnen, de indexatie van de lonen van het personeel zonder dat de inkomsten van de onderneming werden geïndexeerd, de vraag van een aantal klanten om dagprijzen te verlagen en het voortijdig opzeggen of niet verlengen van bepaalde contracten.
BTR Services werkte al die maanden tevens op een groot project voor een bank waartoe ook veel geïnvesteerd diende te worden. Omdat het project pas betaald wordt bij de oplevering ervan en ondertussen enorme sommen opzij gelegd dienden te worden voor de verdere afwerking ging het bedrijf langzaam slagzij maken.
BTR Services werd geconfronteerd met plotse financiële moeilijkheden waardoor het bedrijf niet meer tijdig aan de BTW-bijdragen, bedrijfsvoorheffingen en RSZ-bijdragen kon voldoen. Met de RSZ werd eerder een akkoord gevonden doch Financiën gaf niet toe en blokkeerde alles.
Daarom zag BTR Services zich genoodzaakt om over te gaan tot het aanvragen van de opening van de procedure gerechtelijke reorganisatie conform de wet op de continuïteit van de ondernemingen. De rechtbank van koophandel te Antwerpen heeft daarop bij vonnis de procedure van gerechtelijke reorganisatie geopend. De duur van de opschorting werd bepaald voor een termijn van drie maanden. Hierdoor geniet BTR Services bescherming tegen schuldeisers en wordt het bedrijf in staat gesteld om de reeds opgestarte saneringsmaatregelen verder uit te voeren en tot een goed einde te brengen.
“Eind vorig jaar hebben wij onze strategie ten gronde bijgestuurd en de focus verlegd” zegt Luc Vandergoten. “Zo leveren wij vandaag tal van geavanceerde diensten zoals Paperless Office, Legacy Migrations en Open Source in the Datacenter. Daardoor is ons klantenbestand beduidend verbreed. Wij stellen vast dat er in sectoren zoals transport, retail, social en industrie grote interesse is voor de nieuwe diensten en producten. Een reeks nieuwe projecten werd inmiddels opgestart.”
In september en oktober werden overigens positieve resultaten geboekt. “Die cijfers tonen aan dat wij terug op de goede weg zijn. Door de WCO is dit het ideale moment om met onze schuldeisers opnieuw rond de tafel te gaan zitten om onze schuld te herschikken. Er lopen tevens besprekingen met buitenlandse investeerders. Wij hebben alle vertrouwen in de toekomst,” aldus nog Vandergoten.