Port of Antwerp corona cijfers Foto: Port of Antwerp.

Brexit Helpdesk van Antwerpse haven krijgt weinig vragen

Het is zeer kalm op de Brexit Helpdesk, de hulplijn waar bedrijven uit de Antwerpse haven sinds een week terechtkunnen met vragen over de gevolgen van de brexit. Port of Antwerp verwacht geen grote verstoringen, omdat Antwerpen geen ferryhaven is.

Wanneer het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat, zal dit volgens Port of Antwerp niet voor chaos zorgen in de Antwerpse haven. “Tussen het VK en onze haven worden in de eerste plaats vloeibare bulk en containers vervoerd. Als dusdanig zijn we minder kwetsbaar voor congestie dan de veerhavens aan de kust. We verwachten dan ook dat er een shift zal komen naar meer containertrafiek tussen EU-VK, omdat dat efficiënter verloopt. Wij kunnen dit gemakkelijk aanbieden via onze short sea connections”, klinkt het bij het havenbedrijf.

Desondanks is het havenbedrijf al sinds enkele weken na het brexitreferendum in 2016 bezig met de voorbereidingen. Sinds 7 december is er een Brexit Helpdesk actief, waar bedrijven en personen terechtkunnen met vragen over de nieuwe relatie EU-VK. De helpdesk is ook het aanspreekpunt voor andere overheden of stakeholders bij fysieke verstoringen door de brexit.

Tot nu toe is het op de helpdesk echter zeer kalm gebleven, aldus Port of Antwerp. “We gaan ervan uit dat we de meeste vragen via onze website en FAQ beantwoord hebben.”

Het havenbedrijf blijft wel expediteurs, transportbedrijven en bedrijfsverenigingen informeren om de bewustwording van nieuwe procedures te vergroten. Zo neemt Port of Antwerp deel aan een reeks webinars van Oost-Europese overheden, om transportbedrijven daar te informeren over de nieuwe procedures.