Met 14.000 stuks aangeboden kleding is Cazou.nl de derde grootste marktplaats voor tweedehands modeartikelen in Nederland. Twee jaar geleden lanceerde Tim Fockedey uit Brasschaat, in partnership met Lemon Companies uit Kontich, dit online platform dat vooral voor baby- en kleding bijzonder in trek is.
Tim Fockedey, zaakvoerder Cazou: “Op termijn wil ik met Cazou ook andere markten in Europa veroveren. En daarvoor kijk ik uit naar de juiste partners.”
Hoe het begon
Na zijn studies Communicatiemanagement in Antwerpen volgde Tim Fockedey in 2013 een vervolgtraject bij de business school UIBS. Zo kwam hij in contact met een Nederlandse medestudente die fervent tweedehandskleding kocht en verkocht en niet erg tevreden was over het bestaande aanbod tweedehandsplatformen. Dat bracht Tim op het idee een alternatief te bedenken, wat uiteindelijk is uitgegroeid tot Cazou.
Het succes van Cazou
Hoewel Cazou.nl artikelen voor alle leeftijden aanbiedt, doen vooral baby- en kinderkleding het heel goed.
“Baby’s groeien snel, dus babykleding kost ouders handenvol geld. En dat op een moment dat ze het vaak sowieso al financieel moeilijker hebben. Op Cazou koop je voor 30 à 50 euro al een volledige garderobe. En die kan je daarna nog voor een groot stuk doorverkopen. Zo besparen ouders tientallen tot honderden euro’s per jaar”, zegt Tim Fockedey.
Cazou in Nederland
Online kledingplatformen zijn in Nederland succesvol. Jaarlijks worden er online 10 miljoen stuks tweedehandskleding gekocht en verkocht. Marktplaats.nl is de grootste aanbieder, maar meer en meer maken gespecialiseerde nichespelers zoals Cazou hun opwachting.
Cazou is bijzonder gebruiksvriendelijk door een volledige automatisatie van het verkoopproces.
Fockedey: “Communicatie is mogelijk op Cazou, maar niet langer noodzakelijk. Net als op een webshop kan je alles eenvoudig in een winkelmandje stoppen en afrekenen met de kaart. Wij verdelen de orders onder de verschillende verkopers en zorgen ervoor dat de pakjes goed bij de klant aankomen. Het is deze eenvoud en veiligheid die gebruikers erg appreciëren.”
Wat brengt de toekomst?
Voorlopig is Cazou alleen actief op de Nederlandse markt. Focus van Cazou blijft vooral op wat het uniek maakt in Nederland: baby- en kinderkleding. Op termijn wil Cazou ook andere markten in Europa veroveren. En daarvoor kijkt Fockedey uit naar de juiste partners.