Ze hebben het de “Boom Lock” gedoopt. Het gaat om een systeem waarmee onderdelen van windturbines op een veilige manier kunnen geïnstalleerd worden bij zeer hoge windsnelheden. Uiteraard is het daarbij de bedoeling om de installatietijden van windmolenparken en dus ook de bouwkosten te verminderen. De “Boom Lock” is ontworpen door het consortium High Wind en aangemaakt door het metaalconstructiebedrijf De Meyer uit Temse.
Windenergie is booming business. Zeker ook voor baggeraar DEME uit Zwijndrecht die met zijn dochteronderneming GeoSea zwaar inzet op de specifieke bouwtechnieken. Windmolens bouwen op zee is immers niet iedereen gegeven.
De Boom Lock moet de installatietechnieken optimaliseren. De eerste Boom Lock werd in dit opzicht opgeleverd in januari, geïnstalleerd op het zelf-varende hefeiland Neptune van GeoSea en tijdens de afgelopen dagen uitvoerig getest. Tijdens die test, die plaatsvond bij harde wind op de Rebo-terminal in de haven van Oostende, overtrof de Boom Lock zelfs de ontwerpvereisten door een 61 m lang turbineblad van een 6MW-turbine stabiel te houden bij windstoten tot 20 m/s (~70 km/u). Verschillende onafhankelijke waarnemers en specialisten uit de offshore wind industrie waren bij die testen aanwezig. De bewegingen van de gehesen lasten werden bovendien gemonitord en vastgelegd door ingenieurs van de KU Leuven, wat High Wind meetbare en onweerlegbare bewijzen geeft van de voordelen van Boom Lock. Na deze succesvolle testen zal GeoSea de Boom Lock gebruiken voor toekomstige installaties van windturbines en onderhoudsprojecten.
De Boom Lock is een systeem dat gemonteerd wordt aan een offshore kraan, en ontworpen werd om de beweging van het hijsblok en de last zo onder controle te houden dat de installatie veel sneller en preciezer kan verlopen, onafhankelijk van de weersomstandigheden. Dit zal leiden tot aanzienlijke besparingen: enerzijds zullen de installatieschepen minder weersverlet hebben waardoor ook kosten voor installatieteams en aanverwanten gaan dalen, en anderzijds zullen de opbrengsten stijgen doordat de windmolenparken sneller opgeleverd zullen worden.
Maar minstens even belangrijk is dat met de Boom Lock de installatie van windturbines aanzienlijk veiliger zal verlopen, omdat de bewegingen van de zware lasten bij stevige wind veel beter onder controle zullen zijn.
Johan Heiler, general manager van High Wind: “Wij zijn er bijzonder trots op dat we dit uitdagende project, met zoveel betrokken partijen en interfaces, op zo’n korte tijd succesvol hebben kunnen afronden. Wij zijn ook uitermate tevreden dat de Boom Lock© klaar is voor de start van het nieuwe installatieseizoen.”
De Boom Lock werd ontwikkeld door een consortium van bedrijven met veel ervaring in complementaire domeinen, zoals offshore contracting, engineering, hijsen van zware lasten en staalconstructie. De Vlaamse overheid heeft dit baanbrekende project gesteund met een investering in High Wind via haar participatiefonds TINA, dat investeert in “Factories of the Future”.
De Boom Lock© werd op basis van het ontwerp van High Wind gebouwd bij De Meyer in Temse. Indien er in de komende maanden interesse komt voor het systeem zullen er nog bijkomende Locks besteld worden. De Boom Lock is vanaf nu in gebruik en ook beschikbaar voor alle contractors, kraanoperatoren en andere geïnteresseerden.
High Wind NV is een consortium van PMV, GeoSea, SBE, G&G International en Sarens en werd specifiek opgericht voor de ontwikkeling, productie en commercialisering van de Boom Lock en andere technische oplossingen voor installatie- en onderhoudsprojecten.
* PMV (Participatie Maatschappij Vlaanderen) is een investeringsmaatschappij van de Vlaamse overheid.
* GeoSea (Geotechnical and Offshore Solutions NV) behoort tot de DEME-groep en biedt geotechnische en offshore-oplossingen aan. Het bedrijf is onder meer heel actief in de installatie van offshore energieparken.
* SBE is een ingenieursbureau uit Sint Niklaas dat gespecialiseerd is in haven- en waterbouwwerken, civiele bouwkunde en infrastructuur, geotechniek, industriële constructies en gebouwen, en elektromechanica.
* G and G International (Willebroek) is een staalbouwbedrijf met ervaring in engineering en constructie voor de on- en offshore industrie.
* Sarens (Wolvertem) is een erkende wereldleider in het hijsen van zware lasten en transport.