De schoonmaakgroothandel Boma uit Antwerpen gaat de Franse toer op. Het bedrijf opent een eigen vestiging in Rijsel. “Wij volgen in dit opzicht een beproefde strategie”, zegt gedelegeerd bestuurder Stijn Wildiers. “Wij gaan mee met een grote klant, het schoonmaakbedrijf Facilicom dat eerder al in Frankrijk aan de slag was en er een beroep wil doen op onze vertrouwde dienstverlening.”
Boma staat nog altijd voor B0rstels en MAtten. (Neen, de associatie met roemberuchte worstenproducent Boma uit de televisiereeks De Kampioenen vinden ze in Antwerpen al lang niet leuk meer. Zucht.) Het bedrijf heeft zich in al die jaren opgewerkt tot een gewaardeerde toeleverancier voor de schoonmaaksector en ging eerder al over de grens in Nederland en Luxemburg. Sinds kort is het bedrijf nu ook aan de slag in Frankrijk.
Met een omzetcijfer van liefst 40 miljoen euro heeft het bedrijf nog maar weinig uitstaans meer met de activiteiten die Frank Wildiers, de vader van Stijn en zijn vennoot Walter Bresseleers destijds opzetten. De onderneming is in al die jaren onvermidnerd doorgegroeid. Luc Bresseleers, de neef van Walter leidt het bedrijf nu samen met Stijn Wildiers en Robin De Wolf. Ondertussen is een derde aandeelhouder in het kapitaal ingestapt. Het bedrijf stelt vandaag 150 mensen tewerk.
“Wij hebben zo’n 4000 professionele schoonmaakartikelen in huis,” zegt Stijn Wildiers. “Het gaat dan van simpele poetsdoeken tot afvalbakken, stofzuigers, ladders, machines, onderhoudsproducten enz. Die worden in ons Antwerps magazijn van 10.000 vierkante meter razendsnel gescand door onze distributie-apparatuur en tot bij de klanten gebracht. Wij beschikken met al onze vestigingen samen over 40.000 vierkante meter magazijn.” De klanten van Boma: schoonmaakbedrijven, openbare instellingen, ziekenhuizen, scholen, voedingsbedrijven, ondernemingen enz. Boma garandeert zijn klanten overigens ook een directe service na levering, onderhoud en eventuele herstellingen.
Boma tekent de facto altijd in op openbare aanbestedingen. Die tenders houden immers niet enkel rekening met de prijssetting maar brengen ook elementen als milieuvriendelijkheid en opleidingsfaciliteiten in kaart. “Er worden punten uitgedeeld. Wie finaal het hoogste scoort in alle domeinen haalt de bestelling binnen. Wij mogen ons gelukkig prijzen dat wij effectief geregeld scoren. De overheid tekent vandaag voor nagenoeg 20% van onze globale omzet.”
40 jaar
Enkele tijd geleden vond de apotheose plaats van het jubileumjaar: samen met maar liefst 800 klanten (!) vierde Boma haar 40-jarig bestaan in een feestelijke setting.
De deuren van de hoofdzetel langs de Noorderlaan in Antwerpen werden geopend voor de gasten: ze werden rondgeleid door de logistieke faciliteiten (10.000 m2 magazijn), ontdekten het compleet vernieuwde atelier van BOMA Machinery waar ook het complete Nilfisk-machinegamma werd gedemonstreerd. In de nieuwe trainingslokalen werden er schoonmaakinnovaties gepresenteerd in samenwerking met partners als Ecover en Greenspeed. In de professionele grootkeuken toonde Boma haar mogelijkheden rond keukenhygiëne.