Bocht van Merksem in Albertkanaal wordt weggewerkt

merksemDe provincie Antwerpen ontwikkelde met verschillende partners een uitgebreide toekomstvisie voor de regio van het Albertkanaal van Antwerpen tot Wijnegem, ‘de Kanaalkant’. Het kaderplan is een ruimtelijk kader dat oplossingen biedt rond mobiliteit, economie en leefmilieu op lange termijn. Bedoeling is om lopende en toekomstige projecten op elkaar af te stemmen en in te passen in een totaalvisie. Enkele tijd terug zijn in dit kader de werken begonnen om de Bocht van Merksem weg te nemen.

“Het gebied rond het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem is niet alleen het tweede grootste bedrijventerrein van de provincie Antwerpen, het is ook een gebied waar verschillende verkeersassen samenkomen en een gebied waar heel wat mensen wonen,” legt gedeputeerde Luk Lemmens uit. “Er zijn met andere woorden heel wat uitdagingen. Met dit kaderplan willen we alle lopende en toekomstige plannen op elkaar afstemmen. Alle partners kunnen aan de hand van deze plannen aan de slag om van de Kanaalkant een gebied te maken waar economie, mobiliteit en leefmilieu op elkaar worden afgestemd.”

In de Kanaalkant zijn heel wat publieke instanties al langer aan het werk. Als bovenlokaal bestuur coördineert de provincie dit toekomstplan. Hierdoor hebben alle partners samen gewerkt om lopende en toekomstige projecten op elkaar af te stemmen. Gemeentebesturen, districten, de Vlaamse overheid, de beheerder van het Albertkanaal nv De Scheepvaart en provincie Antwerpen zijn aan de slag gegaan met als doel het creëren van een ruimtelijke totaalvisie, waarbij ondernemers, werknemers en bewoners hun plaats krijgen.

Het Albertkanaal is uiteraard de unieke troef van heel de Kanaalkant. Het is belangrijk dat deze troef ten volle wordt uitgespeeld, in de eerste plaats op het vlak van vrachtverkeer. In het kader van de capaciteitsverhoging van het Albertkanaal investeert nv De Scheepvaart in het verbreden van het kanaal en verhogen van de bruggen. Het kanaalvak tussen Wijnegem en Antwerpen wordt aangepast tot een klasse VIb-bevaarbaarheid (bevaarbaar voor schepen tot 10.000 ton). Zo wordt de capaciteit van het kanaal verhoogd en kan er meer vrachtverkeer via het water verlopen.

“Door het gebruik van het Albertkanaal te verhogen, kan er meer vervoer over het water. Dit betekent ook minder vrachtwagens op de weg,” getuigt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder nv De Scheepvaart.

De Bocht van Merksem vormt momenteel nog een groot knelpunt voor de scheepvaart op het Albertkanaal. Deze flessenhals in het kanaal zorgt voor een beperktere bevaarbaarheid en vaarsnelheid. Daarom wordt het kanaal hier verbreed tot 63 meter. De werken zijn in maart gestart. Ze worden in fasen uitgevoerd om de overlast zoveel mogelijk te beperken.