Je bent ondernemer en je wil je klantenkring uitbreiden of je wil toegang tot een bedrijf waar je geen relaties hebt? Dan is het handig om mensen te kennen die je toegang kunnen verschaffen tot die gewenste klant of die zakelijke kringen. BNI is precies zo’n organisatie die ondernemers bijeenbrengt onder het motto: als je mekaar kent en vertrouwt dan kan je mekaar aanbevelen bij andere klanten en op die manier je zakelijke kring uitbreiden.
BNI is een internationale organisatie die ontstaaan is in de VS maar intussen wereldwijd verspreid is. Ze is georganiseerd in zogenaamde ‘chapters’ die kleinschalig opereren. Ik was uitgenodigd door Paul Dondeyne, zaakvoerder van ‘Awell’ in het Antwerpse chapter ‘haven’ om kennis te maken met hun werking. Vroeg opstaan is de boodschap, want ze beginnen om kwart voor zeven met een ontbijt. Het formele gedeelte begint met het ronddelen van visitekaartjes. Vervolgens komt er een zogenaamde 60 secondenpresentatie. Iedereen stelt zichzelf in.. juist, 60 seconden voor. Daarbij kan je ook een gerichte vraag stellen die verband houdt met je zaak. Je zoekt bv. iemand die je kan helpen contact te leggen met een bepaalde contactpersoon in een bedrijf waar je zaken mee wil doen.
Een van de leden doet vervolgens een aparte presentatie van 10 min. over zijn of haar bedrijf. Bij mijn bezoek stelde Gert Molkens zijn bedrijf FlexIP voor, dat ICT-bekabelingsproblemen in kantoor of thuis oplost. Dan komt het belangrijke onderdeel: de aanbevelingen en testimonials. De leden leggen getuigenis af van de aanbevelingen die ze hebben gedaan. Daar wordt niet flauw over gedaan. ‘Het is de bedoeling om extra omzet de genereren’ zegt Luc Jacobs, een voormalige voorzitter van het chapter BNI Haven. ‘Dat maakt BNI ook uniek. Het is niet vrijblijvend netwerken met een glaasje cava in de hand. Alles wordt nauwkeurig bijgegehouden, ook de extra-omzet die wordt gegenereerd. Meten is weten’.
‘De extra omzet die de leden van ons chapter dit jaar al hebben gegenereerd als gevolg van de aanbevelingen van andere chapter-leden bedraagt al 311.000 euro, zegt Wim Smet, die sinds kort de nieuwe voorzitter is. “Vorig jaar bedroeg de extra-omzet die werd gemaakt als gevolg van het lidmaatschap ongeveer een miljoen. Daar gaan we dit jaar zeker boven, want ons aantal leden is op een half jaar tijd gestegen van 24 naar 33” zegt Smet.
Toch is de uitval ook vrij groot. Ongeveer een derde van de leden verlaat na een zekere periode het chapter zegt Luc Jacobs. Omdat het lidmaatschap niet aan hun verwachtingen beantwoordt, of omdat ze zelf niet worden verlengd, omdat ze bijvoorbeeld tekort schieten in hun doelstellingen.
Overigens wordt per chapter maar één vertegenwoordige van een bepaalde zakelijke activiteit toegelaten. Het kan niet de bedoeling zijn dat je concurrenten van mekaar aan dezelfde tafel krijgt.