Binnen afzienbare tijd vaart een nieuw type binnenschip/catamaran over de Schelde, het Albertkanaal en het kanaal van Antwerpen naar Brussel. De Zulu O1 en de Zulu 02 van de nieuw opgerichte rederij Blue Line Logistics zullen in eerste instantie vooral bouwmaterialen vervoeren voor de Betonfabriek Coeck uit Niel en de bouwmaterialengroep Wienerberger (Beerse en Rumst).
Die idee om binnenschepen/catamarans te gaan bouwen is afkomstig van de West-Vlaamse zakenman-zeiler Antoon Van Coillie. Die ergerde zich op een bepaald moment in de file dood aan de zwaar geladen trucks met bakstenen en big bags. Van Coillie ging er vanuit dat de binnenvaart een geschikt alternatief was voor dergelijke transporten. Alleen: de traditionele binnenschepen zijn niet geschikt voor big bags en pallets. Een zeiler weet immers perfect dat een binnenschip bij een verkeerde stouwing onstabiel wordt. Catamarans daarentegen zijn op basis van hun v-vorm uiterst stabiel want ze hebben helemaal geen ruim. Dus kwam het erop aan de lading bovenop het dek te plaatsen.
Bijkomend voordeel: de lading kan met een vorklift direct op het dek gereden worden. De catamaran heeft zelf ook een eigen kraan. Het uitgetekende schip kan in dit opzicht een lading van 300 ton aan en is met zijn relatief beperkte diepgang ook erg geschikt voor kleine waterwegen.
Blue Line Logistics en Van Coillie lieten in dit opzicht twee catamarans bouwen bij de Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde, het vroegere Casco. Op de werf van Hemiksem werd de romp gebouwd, in Rupelmonde werden de buitenmotor en twee krachtige boegschroeven aangebracht.
Merkwaardig; het nieuwe type binnenschip kan voortaan door slechts één bemanningslid, in casu de schipper vanuit een stuurhut boven de boeg aangestuurd worden. Die zou bovendien ook kunnen instaan voor het laden en lossen van de vracht.
Om zijn concept uit te werken had Van Coillie zo’n 2 jaar nodig. Vooral dan om de ideeën uit te testen en cliënteel te vinden voor de schepen. Daarbij werd de nieuwe rederij Blue Line Logistics opgezet met zetel in Bazel. De zakenman Jean-Jacques Westerlund heeft van zijn kant een participatie van 50% genomen in de rederij. Shipit is met zijn ervaring in multimodale transporten de logistieke operator.
Van Coillie is ervan overtuigd dat het concept een succes zal worden. Volgens hem is er een markt van zeker 30 tot 40 van dit type nieuiwe nicheschepen. Het gaat erom dat de nieuwe transportmodus niet enkel geschikt is voor het vervoer van bouwmaterialen. Ook bedrijven uit de retailsector zoals AB InBev, Alpro, Procter & Gamble, Colruyt e.a. zouden er hun voordeel kunnen bij doen. Er wordt in dit opzicht vooral gekeken naar bedrijven die de binnenvaart nu niet aanspreken omdat de vervoerde hoeveelheden te klein zijn. Zelfs voor stedelijke distributie zoals voorgesteld in het Antwerpse Routeplan 2020 zouden dergelijke schepen inzetbaar kunnen zijn.