De officiële opening van een nieuwe laad- en loskade is zoveel als de definitieve start van Blue Gate Antwerp. Het nieuwe bedrijventerrein aan de Schelde moet de thuis worden van slimme logistieke bedrijven, innovatieve productiebedrijven en vooruitstrevend onderzoek en ontwikkeling.
De laad- en loskade werd in gebruik genomen door een schip voor Bexco, de producent van touwen voor de maritieme sector dat zich als eerste bedrijf gevestigd heeft op de nieuwe site. De symbolische start van Blue Gate Antwerp werd bijgewoond door Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, Antwerps schepen voor Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde, Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal NV en Francis Mottrie, CEO van Bexco.
Het Vlaams Gewest (met Participatiemaatschappij Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal NV) en de Stad Antwerpen (met AG Vespa en Business & Innovatie) werken al even aan de herontwikkeling van het oude en vervuilde terrein Petroleum Zuid, ten zuiden van Antwerpen. Er is veel ambitie: de brownfield wordt volledig omgevormd tot een innovatief, eco-effectief en watergebonden bedrijventerrein. Blue Gate Antwerp mikt op drie activiteiten: logistiek, productie en onderzoek & ontwikkeling.
Het paradepaardje van de logistieke zone is de nieuwe, verstevigde laad- en loskade met een aanmeerlengte van 200 meter, ter hoogte van de d’Herbouvillekaai. De kade werd op veilige Sigmahoogte gebouwd als bescherming tegen overstromingen.
“Bedrijven die zich op Blue Gate Antwerp vestigen, zijn niet veroordeeld tot de weg”, zei Vlaams minister Ben Weyts, bevoegd voor Mobiliteit. “Een watergebonden bedrijventerrein zoals Blue Gate Antwerp laat bedrijven maximaal gebruik maken van onze waterwegen. Zo halen we vrachtwagens weg uit de file en laten we meer vracht over het water gaan”.
“De ligging langs de Zeeschelde biedt een uitzonderlijke uitgangspositie”, zei Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV. “De kade werd ontworpen om zowel bij hoog- als bij laagwater de grootste binnenschepen te ontvangen. Volgens de prognoses zullen hier jaarlijks meer dan 1.500.000 ton goederen worden geladen en gelost. Dat is het equivalent van meer dan 60.000 vrachtwagens”.
De nieuwe kade wordt een logistieke draaischijf. Aansluitend op de kade wordt de 13 hectare grote logistieke zone van Blue Gate Antwerp ontwikkeld van waaruit tal van goederen verder verdeeld kunnen worden: bouwmaterialen voor de ontwikkeling van Blue Gate Antwerp en voor werven in de nabije omgeving en allerhande goederen zoals afvalstromen, consumptiegoederen enzovoort. Ook stadsdistributie wordt een onderdeel van de logistieke activiteiten.
“Heel wat bedrijven tonen interesse om zich te komen vestigen op Blue Gate Antwerp”, zegt Antwerpse schepen Philip Heylen, bevoegd voor Economie en voorzitter van Blue Gate Antwerp. “We voeren momenteel tal van gesprekken. We hebben met Blue Gate Antwerp hoge ambities, maar ik maak me sterk dat we die zullen waarmaken. Bexco toont dat het kan.”
Vorig jaar al tekende Blue Gate Antwerp een overeenkomst met touwenproducent Bexco. Op een terrein van 1,1 hectare bouwde Bexco een nieuwe vestiging voor de productie van touwen voor de offshore industrie. Er zullen een 20-tal werknemers actief zijn.
Bexco produceert in Hamme touwen voor de shipping en offshore industrie. In die sectoren is er een evolutie naar alsmaar langere touwen, die onder meer toelaten om op diepere plekken naar olie te boren. De touwen van Bexco houden de boorplatformen op hun plaats. Vanuit Hamme kan Bexco die langere touwen niet meer getransporteerd krijgen, en dus ging het bedrijf op zoek naar een locatie aan het water. Zo kan Bexco meedingen naar nog meer en nog grotere projecten. Wereldwijd zijn er slechts een vijftal ondernemingen met soortgelijke expertise.
“Blue Gate Antwerp is voor Bexco de ideale locatie,” zegt CEO Francis Mottrie. “De bedrijvenzone ligt direct aan het water, zodat wij verlost zijn van de gewichts- en hoogtebeperkingen voor transport op de weg. De nieuwe kaaimuur is uitermate geschikt voor de behandeling van zware ladingen.”
De voorzitter van Blue Gate Antwerp, Philip Heylen (rechts) en Francis Mottrie van Bexco.