Blue Corner wil bijkomend kapitaal ophalen

blue cornerBlue Corner, een specialist in de markt van elektrische laadpalen voor auto’s zoekt bijkomend kapitaal. Het bedrijf wil verder uitgroeien tot een internationaal dienstenbedrijf. De drie stichters van het bedrijf, Peter Buyckx, Bart Vereecke en Luc Lebon hebben na de instap van enkele privé-investeerders nog altijd 32% van het kapitaal in handen. Ze gaan nu kennelijk aankloppen bij de grote investeringsfondsen en kandidaat-industriêle partners.

Blue Corner
is als service-onderneming een zusterbedrijf van eNovates dat al honderden laadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd heeft. Alleen: voornamelijk in het buitenland. In Nederland. België blijft bij de uitbouw van een netwerk voor elektrische laadpunten hopeloos achterop. De Antwerpse start-up probeert de Belgische overheid wakker te schudden om daar iets aan te doen. De transportcommissie van het Europees parlement heeft ondertussen voorgesteld dat België tegen het jaar 2020 minstens 12.000 publiek toegankelijke laadpunten zou uitbouwen.

eNovates is een totaalprovider van services voor bestuurders van elektrische voertuigen. Het bedrijfje werd begin 2010 opgezet door vier enthousiastelingen als pionier voor elektromobiliteit. “Wij zijn ondertussen nog met z’n drieën,” zegt ceo Peter Buyckx. Wij: dat zijn dan Luc Lebon, Bart Vereecke en ikzelf. Wij hebben anderzijds de steun gekregen van verscheidene privé-investeerders die aanvankelijk als business angels met ons samen werkten maar die de hoopgevende toekomstperspetieven van ons project onderschreven hebben.”

eNovates kreeg ondertussen een zustertje dat als Blue Corner de services naar de elektromobiliteit zou verzorgen en de laadpalen ook installeert. De twee bedrijfjes zijn nu met hun 10 personeelsleden goed voor een omzet van 1,3 miljoen euro. De jonge entrepreneurs zijn ervan overtuigd dat ze snel de 3 miljoen euro zullen halen. Vooral dan omdat ze ondertussen al verscheidene tenders voor de uitbouw van een netwerk aan laadpalen binnengehaald hebben. Oa. in Utrecht en Arnhem. Vandaar dat Nederland nu voor pakweg 80% van de gerealiseerde omzet tekent. “Wij zijn een marktintegrator. Wij garanderen enerzijds concrete adviezen en consultancy maar wij installeren tevens de oplossingen”, zegt Peter Buyckx.

De productie van de eigenlijke laadpalen zelf is doorgeschoven naar het bedrijf Connect Group dat vanuit Kampenhout en Waregem fungeert als subcontractor.

eNovates zelf spitst zich vooral toe op de ontwikkeling van de technologie die
in de laadpalen ingebouwd wordt. Die bevatten bijzonder innovatieve software. Peter Buyckx: “Wij zijn erin geslaagd om software te ontwikkelen die de communicatie van het laadsysteem zowel met de klant als met het back-endsysteem sterk verbetert. De data-uitwisseling gebeurt nu veel sneller, met een aanzienlijke tijdswinst tot gevolg. We zijn echt trots dat verschillende grote autoconstructeurs onze revolutionaire software in hun systeem hebben geïncorporeerd. De laadsystemen bieden talrijke mogelijkheden, zijn gebruiksvriendelijk en veilig. In combinatie met de up to date software beschikken wij in België dus over de expertise en knowhow voor de ideale oplossing maar dat is technologie die een behoorlijke investering vergt. En daar is het van belang dat de overheid tussenkomt met geschikte middelen om dit te bewerkstelligen, iets waar men in de omliggende landen al veel verder mee staat.”

Buyckx vervolgt: “De Europese richtlijn verplicht de lidstaten om nationale beleidsplannen op te stellen. Maar het ligt aan de overheden om fiscale voordelen toe te kennen en stimuli in te bouwen bij openbare aanbestedingen om de doelstellingen tegen 2020 te behalen. Subsidies en overheidsfaciliteiten komen hier aan de orde om duurzame aandrijvingen te promoten zowel voor publiek als privaat gebruik.”

eNovates ziet zichzelf hier als een bedrijf dat terzake al iets bewezen heeft en dat dus zeker in aanmerking kan komen bij de uitbouw van een nationaal laadnetwerk. Zeker op het moment dat automerken als Daimler, BMW en VW eindelijk overtuigd raken van de mogelijkheden die elektrische voertuigen kunnen bieden. “Wij hebben in België onderhand zo’n 250 laadpalen geïnstalleerd. Wij hebben dus een track record dat overtuigt. Het is aan de overheid om initiatieven te nemen en voldoende stimuli te lanceren om gebruiksvriendelijke toepassingen voor thuis, op het werk, op openbare plaatsen en in parkings te laten installeren.”

eNovates wordt in zijn strategie mee aangestuurd door Jean Steyaert (Mobistar) en Luc Sterckx (ex-EDF-Luminus).