Drie Antwerpse start-ups hebben de nominatielijst gehaald van Bizidee, de ondernemingsplanwedstrijd met steun van de Vlaamse Overheid en het Agentschap Ondernemen. Het gaat om Flavr, Voyage Local en Zokk’n. Vandaag worden de laureaten bekend gemaakt van de 14de editie. De winnaars kunnen tot 15.000 euro aan startkapitaal winnen.
Met zijn 14de editie is Bizidee stilaan uitgegroeid tot een vaste halfjaarlijkse afspraak voor iedereen in Vlaanderen die bezig is met ondernemen. Eén van de beleidsprioriteiten van Bizidee is het opzetten van een omvattend beleid naar (pre)starters. Dit geldt voor mensen die de stap willen zetten naar het opstarten van een eigen onderneming, maar nog niet zover zijn en dat extra duwtje in de rug goed kunnen gebruiken. De Vlaamse overheid wil deze (pre)starters bewust maken van de verschillende acties en ondersteunende initiatieven die zij hierrond neemt en financieel ondersteunt. Het Agentschap Ondernemen stuurt dit alles in goede banen. Bij deze acties hoort Bizidee, Ondernemingsplanwedstrijd Vlaanderen. Het beschikken over een degelijk ondernemingsplan is immers een zeer belangrijke factor bij de opstart van de onderneming.
De nominatielijst voor de prijzen is inmiddels ingekort tot acht kandidaten. Onder hen drie Antwerpse ondernemingen:
- Flavr van Alexander Van Laer (foto): geen tijd om te koken? Of geen zin om weer fastfood te bestellen? Dan is Flavr the way to go. Flavr is een peer-to-peer platform voor huisbereide maaltijden. Iedereen met een passie voor koken krijgt de kans om versbereide maaltijden te verkopen. Daarnaast kan iedereen die geen tijd heeft om te koken, maar wel graag vers en gevarieerd wil eten, de beste thuischefs uit de buurt rechtstreeks contacteren. Flavr zal gelanceerd worden op 15 januari in Antwerpen en ambieert om zeer snel nationaal én internationaal door te groeien
- .
- Voyage Local van Jamil Valckx: het bedrijf neemt u mee op pad door verschillende lokale buurten en wijken van Antwerpen tussen de Leien en de Singel. De geschiedenis, het ontstaan, de toekomstperspectieven en diversiteit van deze lokale buurten en wijken worden geduid. Van het ontstaan van straatnamen of tolhuisjes tot de laatste veehouder binnen de 19de-eeuwse verdedigingsgordel, niets zal u worden onthouden. Voyage Local brengt u zo dichter bij plaatsen waar Antwerpenaren wonen, werken en leven. De vele stadsbezoekers die Antwerpen jaarlijks mag ontvangen, krijgen zo de kans om de volledige stad te ontdekken en niet enkel deze van de binnenstad. Tijdens de rondrit zal een drankstop worden voorzien en krijgt u de kans om de oude gebouwen van een voormalige koekjesfabriek te bezichtigen. Met een Renault Estafette Anno 1963 biedt Voyage Local verschillende rondritten aan. Zo kan u deze verschillende lokale wijken en buurten van Antwerpen op een comfortabele manier ontdekken. Voyage Local wil een origineel alternatief bieden voor het huidige aanbod van stadsverkenningen.
- Zokk’n: een idee ontsproten aan het West-Vlaamse brein van Nadia De Leyn. Beu om steeds opnieuw op zoek te gaan naar alle verloren sokken in huis, én ze ook nog weg te gooien wanneer de helft van het paar spoorloos bleef of stuk bleek, ging Nadia op zoek naar een oplossing. Zokkn’n levert een unieke collectie singlesokken, die de consument toelaat om vanaf nu sokken per stuk te kopen, en niet langer per paar. Alle singlesokken in het assortiment matchen en zijn dus eindeloos combineerbaar. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is in dit verhaal geen dode letter: duurzaam en milieuvriendelijk produceren vertaalt zich in de keuze voor een lokale sokkenfabrikant die werkt met kwaliteitsvolle garens van lokaal geteelde vezels die ons milieu zo min mogelijk belasten. Lokaal betekent hier binnen Europa. Deze normen gelden ook voor de productie van het verpakkingsmateriaal, waarvoor een beroep wordt gedaan op een lokale beschutte werkplaats. Zokk’n zijn vanaf juni 2016 verkrijgbaar in de webshop zokkn.be