De binnenschippers hebben pas morgen een afspraak met staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet. Tot zolang gaan hun acties op kanalen en rivieren onverminderd verder en dreigen steeds meer bedrijven bevoorradingsproblemen te krijgen. De binnenschippers voeren actie tegen de volgens hen “veel te lage vrachtprijzen.”
Ook gisteren blokkeerden verscheidene grote binnenschepen het verkeer aan het Straatsburgdok in Antwerpen en op vele andere plaatsen in het land. Ze lieten slechts enkele schepen door. Zo de tankschepen bv.
De schippers protesteren tegen de vrachttarieven die de verladers hen aanbieden. Die zouden totaal onvoldoende zijn om de kosten te dekken. Ze willen dan ook dat de overheid, in casu staatssecretaris Wathelet dringend iets doet aan de “overcapaciteit in de sector” en de “dumpingtarieven”. Morgen is daarover overleg gepland met Wathelet. Die zou aan een ontwerp van KB tegen dumping in de sector werken. In een werkgroep zou anderzijds het sociaal statuut van de binnenschipper onderzocht worden.
Aanvankelijk was er nog enige sympathie voor de acties van de schippers. Naarmate de acties langer aanslepen dan verwacht komt er evenwel protest. Vooral dan van de kant van ondernemingen die bevoorradingsproblemen krijgen en die nooodgedwongen van het vervoer over water moeten overschakelen op vervoer over de weg. Zo de Bouwgroep Van Pelt uit Schoten die stilaan doorheen zijn voorraden aan zand en grint is, de verhuisfirma Gosselin in Deurne die niet langer meer een beroep kan doen op zijn containerterminal langsheen het Albertkanaal, de energiecentrale van E.On in Genk die afgesneden is van de aanvoer aan steenkool enz.
De Kamer van Koophandel Antwerpen/Waasland heeft inmiddels vastgesteld dat de meeste geblokkeerde bedrijven effectief een beroep doen op het wegtransport om de goederen alsnog binnen te halen of weg te krijgen. Een snelle berekening leert dat elk geblokkeerd bedrijf minstens 100 trucks moet inzetten om hetzelfde volume aan goederen te kunnen verhandelen. Daardoord dreigen de files in en om Antwerpen nog langer te worden, vreest Dirk Bulteel, de directeur belangenbehartiging van Voka in Antwerpen/Waasland. “We hebben ondertussen het volste begrip voor de problemen van de schippers maar in het belang van de economie en het imago van de sector is het belangrijk om verder te praten en de acties zo snel mogelijk op te schorten.”
Ook de organisatie Alfaport Antwerpen roept er iedereen toe op om de acties alsnog te stoppen.