Bingli is een digitaal gezondheidszorgbedrijf dat zich toelegt op slimme medische vragenlijsten voor patiënten. “Het slimste medische interview van de wereld”, zo klinkt het. Een patiënt krijgt zo’n vragenlijst steeds voor een doktersbezoek doorgestuurd via een bericht of QR-code. Voor de ontwikkeling ervan doet Bingli beroep op een breed team van artsen, datascientists en softwareontwikkelaars. Vijf jaar na oprichting maakten al zo’n 600.000 patiënten gebruik van de app.
“Onze tool is ziekte-onafhankelijk”, zegt oprichter Tom Van De Putte. “Dat wil zeggen dat het toepasbaar is voor alle medische domeinen, van psychiatrie tot chirurgie.”
Snelle detectie
De nieuwe tool lanceert Bingli in samenwerking met MSD. Experts van de Amerikaanse multinational sleutelden mee aan het algoritme. De applicatie kan een belangrijke rol spelen in de preventie van ernstige ziekte naar aanleiding van een besmetting met Covid-19.
“Wie besmet is met Covid-19 en een risicoprofiel heeft, zou ten laatste vijf dagen na de start van de symptomen behandeld moeten worden”, zegt Van De Putte. “Met de app willen we de detectie van zo’n risicoprofielen versnellen. Het kan dan gaan om mensen met aandoeningen zoals diabetes of COPD, maar ook patiënten die bepaalde medicatie gebruiken. Sommige geneesmiddelen kunnen namelijk de werking van het afweersysteem afremmen zonder dat ze daar zelf van op de hoogte zijn. Tijdens een doktersbezoek komen patiënten vaak niet op de juiste naam of vergeten ze dit te vermelden. Met onze nieuwe tool kunnen ze thuis zorgvuldig alle gegevens invullen nog voor er een test is afgenomen bij de dokter.”
En die tijdswinst is nodig om een behandeling met antivirale middelen tijdig op te starten. “Maar we schrijven zelf nooit medicatie voor”, zegt Van De Putte. “De applicatie beveelt ook geen behandeling aan. We geven de arts enkel de nodige gegevens, zodat deze vanuit de eigen expertise kan beslissen welke behandeling vereist is.”