Beste resultaten ooit voor Milcobel

melkjeDe zuivelcoöperatie Milcobel uit Kallo heeft verleden jaar de beste cijfers neergezet sinds zijn oprichting in 2005. Topman Eddy de Mûelenaere waarschuwt meteen voor een wat matiger 2014.

De melkveehouders prijzen zich gelukkig. Ze kregen in 2013 de hoogste prijs die ze ooit voor hun melk hebben gekregen. Met 38,63 euro per geleverde 100 liter hebben ze alvast elk voor zich uitstekende resultaten kunnen neerzetten.

Volgens Eddy de Mûelenaere zijn de hoge prijzen duidelijk ondersteund door de sterke vraag naar melk vanuit China. “Toch is niet zo dat wij bijzonder veel exporteren naar China”, zegt Eddy de Mûelenaere. “Maar de vraag vanuit China was vorig jaar enorm. En dat leidt tot een algemene stijging van de melkprijs wereldwijd. Sommige zuivelbedrijven verschuiven hun verkoop immers naar China, waardoor wij bijvoorbeeld meer kunnen leveren in Noord-Afrika”.

Toch gebruikt Eddy de Mûelenaere voor China ook het woord ‘hype’. Vorig jaar werd er 600.000 ton melkpoeder ingevoerd in China. “We doen daar niet meteen aan mee. We zoeken liever lange termijnpartners voor een duurzame relatie in China”.

Milcobel haalde dus bijzonder goede cijfers in 2013. De melkveehouders voerden circa 11,4 miljoen hectoliter melk aan. De omzet ging net niet naar één miljard euro: 985,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg van 8,36 miljoen naar 13,6 miljoen euro, en de nettowinst steeg met 108 procent, naar 8,7 miljoen euro.

Milcobel verwerkt de melk onder meer tot melkpoeder, kaas, wei, roomijs. De groep is opgebouwd uit vier divisies met Belgo-milk (boter, melkpoeder en kaas), Inza (consumptiemelk), Dupont/Caral (kaas) en Ysco (roomijs).

Alle divisies presteerden naar behoren, maar die situatie kan sterk schommelen. Vandaag is melkpoeder zeer in trek. De coöperatie zoekt steeds meer toegevoegde waarde, en verkoopt liefst nog zo weinig mogelijk gewone witte melk. “De contracten voor de gewone witte melk stoten we af. We doen niet mee aan dat prijsgevecht tussen de grootwarenhuizen”.

Sinds begin dit jaar zijn de melkprijzen evenwel weer aan het dalen. De gemiddelde prijzen zullen daardoor weer in de buurt van die van 2013 komen.

Milcobel is ondertussen ook aan de uitbouw van een versterkt managementteam toe. “Onze directie kreeg daartoe de uitdrukkelijke opdracht van de raad van bestuur”, stelt directeur Eddy Leloup. “Milcobel wil de organisatie op scherp stellen en in dit opzicht de toekomst voorbereiden.”

“We moeten op lange termijn denken en onze activiteiten in die mate herstructureren dat de toekomst verzekerd blijft,” stelt Leloup. “Vandaar de voorstellen om ons managementteam te versterken en de groei van onze organisatie om te zetten in een flexibele beslissingsstructuur.” Milcobel wil in dit opzicht een group purchasing manager aanstellen, een group hr manager en een group manager project engineering.

De onderneming stelt 1800 mensen tewerk.