Besix, de grootste bouwonderneming in België is actief over zowat de hele wereld. De onderneming stuurt in dit opzicht onvoorstelbaar veel goederenstromen aan. Het doet daartoe een beroep op de software van Intris.
Intris is een Antwerpse softwaredienstverlener in de transportsector en in de logistiek. Het bedrijf werkt voor iedereen die betrokken is in de overslagactiviteiten in de haven zoals expediteurs, douaneagenten, rederijen en vervoerders. Het gaat erom dat Intris voor de nodige integratiemogelijkheden zorgt waardoor zowel externe als interne softwarepakketten met elkaar kunnen communiceren. Het bedrijf van Patrick Van De Looverbosch en Tony Vertenten bestaat zowat 22 jaar.
Besix mag je associëren met klinkende namen zoals het Khalifa-voetbalstadion (voor de wereldbeker van 2020 in Qatar), het indrukwekkende Belgische paviljoen op de wereldexpo in Milaan (2015), de Burj Khalifa in Dubai (de grootste wolkenkrabber ter wereld) en nog een rits andere indrukwekkende bouwwerken.
“Het vervoer van de materialen besteden wij uit aan gespecialiseerde vervoerders, maar wij sturen alles aan en behouden de controle”, vertelt Pascal Beeckmans, director Procurement & Logistics. “Wij werken met verschillende expediteurs. Sommige goederen, met name de dringende wisselstukken, moeten aangeleverd worden via luchtvracht, maar het merendeel is zeetransport. En voor Europese projecten gebruiken we doorgaans het wegvervoer.”
Alle transporten worden door BESIX opgevolgd tot en met de eindbestemming, inclusief de documentenflow.
“In totaal gaat het om zo’n 2.000 à 3.000 maritieme verzendingen per jaar, hoofdzakelijk groepagezendingen die van 10 tot 15 verschillende leveranciers afkomstig zijn. Dit betekent 15 verschillende laadlijsten en douanedocumenten, wat de opvolging van deze flow relatief complex maakt.”
“Tot voor enkele jaren geleden werkten we voor de opvolging van onze zendingen met een programma dat 8 jaar geleden werd ontwikkeld, maar op een platform dat ondertussen niet meer van deze tijd is. Bovendien is er ook de behoefte aan een meer transparante rapportering. We stonden dus voor de keuze: het bestaande systeem volledig ‘herbouwen’ of in zee gaan met een externe partner die ervoor zorgde dat het systeem steeds up to date was. We kozen voor een externe leverancier en leerden Intris kennen.
Vrij snel bleek al duidelijk dat Intris voor Besix de ideale partner was. En dit om drie redenen: de prijs, de functionaliteiten en hun referenties. Zij hadden een afdoend antwoord op alle mogelijke cases die Besix hen hen voorlegde en dit op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier.
Intris had bovendien verschillende klanten die het bouwbedrijf ook kende en die zeer lovend waren over het systeem en de manier van werken.
Met TRIS Forwarding beschikt Besix nu over een oplossing waarmee het bedrijf op een visibele manier de goederenstroom kan beheren: welke volumes werden er verscheept, was is de waarde ervan en hoe verhouden zich de personeelsinzet en de opbrengsten? “TRIS Forwarding laat ons toe om veel preciezer te zijn in onze offertes en onze transportorganisatie”, aldus Pascal Beeckmans.