Afbeelding4 Maarten Bodewes en Dimitri O. Foto RR

Berchemse oordopjes veroveren Tomorrowland, en de rest van de wereld: “Als de zon schijnt, zet je toch ook een zonnebril op?”

BERCHEM, BOOM - "Neen, het is geen artiestennaam", benadrukt de Antwerpse ondernemer Dimitri O (37). Met zijn bedrijf Loop Earplugs maakt hij de beste oordopjes van de wereld, althans volgens de Amerikaanse krant The New York Times. De komende dagen beschermt de Berchemse scale-up de oren van zo'n 20.000 Tomorrowland-medewerkers tegen de luide beats en melodieën van het muziekfestival. De oordopjes van Dimitri oogsten internationaal succes, maar vinden hun oorsprong in persoonlijk leed. "Voor mij bestaat stilte niet meer."

Dimitri O en Maarten Bodewes waren in de middelbare school al verliefd op het nachtleven. En de fluitende oren op het einde van een fuif, die hoorden er nu eenmaal bij. “Ik heb vaak last gehad van een tuut in mijn oor. Soms duurde dat enkele uren, andere keren een of twee dagen. Maar op een gegeven moment stopte dat niet meer. Bij tinnitus of oorsuizen gaat het om blijvende gehoorschade, en dat is nu het geval. Voor mij bestaat stilte niet meer.”

Stigma

Of het nu gaat om fluohesjes, fietshelmen of oordopjes, volgens Dimitri hangt er een hardnekkig stigma rond beschermingskledij. Maar er zijn uitzonderingen die hem hoop geven. “Als de zon schijnt, zet je toch ook een zonnebril op? Het is onderdeel van mensen hun outfit en tegelijk een bescherming voor de ogen. Je ziet dat ook bij skihelmen. Twintig jaar geleden droeg bijna niemand op de piste een helm, nu is dat gewoon hip. Onze missie is geslaagd als we hetzelfde kunnen bereiken met onze oordopjes.”

 

Dimitri O (37) wil gehoorbescherming uit de taboesfeer halen. Foto RR

“Met onze oordopjes focussen we niet alleen op het nachtleven. Dat kon ook niet tijdens de coronacrisis. We willen ook mensen bereiken die graag ongestoord willen slapen of rustig willen werken op kantoor. Iedereen verdient controle over het geluid in zijn of haar omgeving. Er zijn bijvoorbeeld heel wat mensen op kantoor die een koptelefoon opzetten, zonder muziek af te spelen.”

“In 2019 schreef de New York Times dat onze oordopjes voor concerten de beste waren van de hele wereld.”

Dimitri O

Loop Earplugs bestaat ondertussen zes jaar, maar de echte groeispurt kwam er heel recent nog. “Vorig jaar ging onze omzet maal twaalf, van 1,1 naar 12,3 miljoen. Toen waren we nog met tien, nu zijn we met 65. We zijn intussen ook een internationale speler. In 2019 schreef de New York Times dat onze oordopjes voor concerten de beste waren van heel de wereld. Het Amerikaanse Rolling Stone Magazine schreef iets gelijkaardig in een recensie. We hebben ondertussen naast Berchem vestigingen in Amsterdam, New York en Shenzhen.”

Tomorrowland

In totaal zullen zo’n 20.000 medewerkers zich ontfermen over de organisatie van Tomorrowland de komende dagen. Die krijgen allemaal oordopjes van Loop Earplugs om zichzelf te beschermen. Maar de samenwerking gaat verder.

“We gaan drie jaar lang samenwerken met het muziekfestival. Daarvoor hebben we een speciale editie van onze oordopjes uitgebracht: de Loop x Tomorrowland Experience Earplugs. Onze oordopjes maken het verschil door een gepatenteerd akoestisch kanaal dat de gehoorgang imiteert. Hoge en lage tonen worden gelijkmatig gedempt, en dat zorgt voor een natuurlijke geluidsbeleving.”

“Maar bewustmaking staat centraal in dit project. Neem het voorbeeld van de skihelmen die plots heel trendy zijn. Bedrijven als Redbull en GoPro hebben daarin een cruciale rol gespeeld. Wij willen met ons bedrijf hetzelfde doen voor gehoorbescherming. Je hoeft helemaal geen compromis te maken tussen muziek luisteren en babbelen met vrienden. Met onze oordopjes kan het allebei.”

De oordopjes van Loop zijn online verkrijgbaar, of op het festivalterrein en de camping van Tomorrowland.