BERCHEM – Van 14 tot 17 februari 2019 is Vlaanderen eregast van de Foire du Livre de Bruxelles, de Brusselse boekenbeurs in de Tour & Taxis. Shtick werd geselecteerd voor de communicatie van het event en kwam met het concept Flirt Flamand op de proppen.
Het Vlaams Fonds voor de Letteren was op zoek naar een bedrijf dat Vlaanderen aantrekkelijk op de Brusselse boekenbeurs profileert. Na een korte pitch werd die opdracht gewonnen door Shtick. Het visuele communicatiebureau uit Berchem gaf eerder al vorm aan concepten voor onder meer Stad Antwerpen, Tomabel, Federal-Mogul, Ancienne Belgique, ccBerchem en Helmut Lotti.
Shtick bedacht een literaire paringsdans. Zo moet de Vlaamse literatuur tussen 14 en 17 februari 2019 de Franstalige lezer verleiden. Vlaamse auteurs zullen er met een Franstalig publiek flirten en de Vlaamse boekensector leert er zijn Franstalige collega’s beter kennen. En ook andersom, want met Flirt Flamand wil Shtick een brug bouwen tussen Nederlandstalige en Franstalige Belgen die van boeken houden.
Flirt Flamand is het overkoepelende thema en komt terug in alle aspecten van de communicatie. Als beeld werd een papieren boeket ontworpen, gevouwen met pagina’s uit Franse vertalingen van Vlaamse boeken. Ook de website en videobeelden spelen met de openingszinnen uit diezelfde boeken om de bezoeker te verleiden.