Vijf Belgische webshops werden op 23 maart in AED Studios Lint bedacht met de eerste Safeshops Awards 2017. Het kwaliteitslabel voor Belgische webshops deed hiervoor een beroep op de ervaringen van meer dan 2.000 online shoppende consumenten.
“Online consumenten spelen een cruciale rol in het succes van een webshop. Zij moeten er tenslotte hun weg naar vinden, aangetrokken worden door het aanbod en uiteindelijk tot aankoop overgaan”, zegt Greet Dekocker, managing director Safeshops.be. “Het leek ons dan ook logisch om net die online consument, de klant, zijn beoordeling te vragen.”
Om te kunnen deelnemen aan de Safeshops Awards moesten webshops zich registeren. De eerste 30 die dat deden, zaten in de running. Vijf Safeshops Awards werden uitgereikt.
Webshops die het best scoorden op vragen omtrent logistieke afhandeling, betaling en klantvriendelijkheid sleepten een van de 3 gespecialiseerde awards in de wacht; respectievelijk Logistic Champion (A.S.Adventure), Payment Hero (Albelli) en Customer Friendliness (Viata).
Wie in alle 3 de segmenten de top behaalde én bovendien een verleidelijk concept kon voorleggen aan de consument, maakte kans om in de categorie ‘Overall Awards’ bekroond te worden. Zo ging de Diamond Award naar Newpharma en de Rising Star – voor kleinere, vaak startende webshops – haalde HelloKings binnen.
Uit de Antwerpse regio viel A.S.Adventure dus in de prijzen. Deze “outdoor en action” specialist zit samen met gelijkgestemde outdoor- en lifestyleretailers als Juttu, Bever en Cotswold Outdoor onder de beschermende vleugels van Retail Concepts.
Vooraleer tot de beoordeling van de deelnemende webshops te komen, peilde Why5Research, in opdracht van Safeshops.be, naar het online koopgedrag van de Belg en naar de vereisten voor een webshop om te scoren bij de online consument. Dit leverde een aantal interessante inzichten voor de hele sector.
Greet Dekocker besluit: “Belgische online shoppers en Belgische webshops weten elkaar duidelijk te vinden. De uitreiking van de eerste Safeshops Awards zijn daar een mooie weerspiegeling van, maar er is duidelijk nog werk aan de winkel. De inzichten die online shoppers ons verschaften, zijn een belangrijke bron van informatie voor webshops. Als kwaliteitslabel volgen we de relatie tussen consument en webshop van dichtbij. Een perfect match tussen beide is noodzakelijk om de Belgische e-commerce verder te laten bloeien.”