Fietspad plasticafval Foto: Jan Van der Perre

Belgische primeur in de haven: fietsen over een pad van gerecycleerd plastic

ANTWERPEN - In het Antwerpse havengebied is dinsdag een fietspad geopend waarin het asfalt deels vervangen is door gerecycleerd plasticafval. Het fietspad, waarvan een stukje grotendeels bestaat uit plastic en de rest is aangelegd met een mengsel van asfalt en plastic, is het eerste in zijn soort in ons land.

Langs de Zomerweg op Rechteroever ligt sinds kort 800 meter nieuw fietspad. Op het eerste gezicht lijkt het op een doodgewone fietsstrook in asfalt, maar onder de bovenlaag is meer aan de hand. Het pad bestaat uit twee gedeelten met elk een innovatieve toepassing die voor het eerst wordt uitgetest in België.

Het eerste stukje van het pad, dat slechts 75 meter lang is, is het meest innovatieve. Dat stuk werd aangelegd door het Nederlandse bedrijf PlasticRoad en bestaat grotendeels uit gerecycleerd plastic. De bovenlaag bestaat niet uit asfalt, maar fijne steentjes.

 

De 75 meter fietspad staat gelijk aan het hergebruik van ongeveer twee miljoen plastic koffiebekertjes”, klinkt het. Het circulaire pad levert daarmee een CO2-reductie van 82% op, ten opzichte van een traditioneel fietspad in asfalt. Bovendien kan het pad tot 300 liter water per vierkante meter opslaan en het vertraagd terug in de bodem laten infiltreren.

In Nederland heeft PlasticRoad al enkele gelijkaardige fietspaden en parkeerplaatsen aangelegd. “Het gaat steeds om korte stukjes, om onze technologie uit te testen”, zegt directeur Jeroen Oudshoorn. “Onze paden zijn momenteel duurder dan gewoon asfalt, maar ze gaan langer mee, zo’n dertig jaar. Omdat ze waterdoorlatend zijn, moet je bovendien ook niet investeren in afvoerinstallaties.”

Volgens Oudshoorn groeit de belangstelling voor hun fietspaden. “Concrete plannen om in België nog plastic roads aan te leggen zijn er nog niet, maar verschillende gemeenten hebben al interesse getoond. Ook de stad Antwerpen.”

 

De rest van het circulaire fietspad werd aangelegd door het Schotse MacRebur. Dat bedrijf vermengt asfalt met gerecycleerd plastic dat vermalen wordt in fijne pellets. Het plastic vervangt 6% van het bitumen, dat is de olie uit raffinage waarmee asfalt gemaakt wordt. Net zoals het plastic van PlasticRoads gaat het (nog) niet om afval van chemiebedrijven in de haven, maar om gerecycleerd huishoudelijk afval, zoals botervlootjes of plastic flessen.

“Polymeren in asfalt verwerken is niet nieuw” zegt Johan Braspenninckx, technisch manager bij Port of Antwerp-Bruges. “Het gebeurt al meer dan dertig jaar om het asfalt sterker te maken. Het is wél een primeur dat die polymeren uit raffinage vervangen worden door gerecycleerd plastic.”

MacRebur en het Havenbedrijf gaan nu samen verder experimenteren met de hoeveelheid plastic die kan toegevoegd worden aan het asfalt. “Niet alleen voor fietspaden, maar ook voor de wegen”, zegt Braspenninckx. “Het is een oplossing die niet alleen duurzamer is, het asfalt ook kan versterken. Al moet het asfalt in onze haven wel bestand zijn tegen heel zware voertuigen, zoals trucks en rijdende kranen.”

40 miljoen voor fietspaden in de haven

De experimenten met plastic fietspaden maken deel uit van een ambitieus masterplan om de fietsinfrastructuur in de haven te verbeteren. Over de komende tien jaar maakt het Havenbedrijf 40 miljoen euro vrij om de meer dan 200 km aan fietspaden te verbeteren, veiliger te maken en om ontbrekende fietsverbindingen aan te leggen. Dat doet het op vraag van de bedrijven, want sinds de komst van de speed pedelec nemen steeds meer mensen de fiets naar hun werk in de haven.

“Onze haven bestaat niet alleen uit kaaien uit dokken, maar ook uit infrastructuur om onze medewerkers veilig op hun werk te krijgen”, zegt havenschepen Annick De Ridder (N-VA). “Met projecten zoals deze doen we die investeringen op een innovatieve en duurzame manier.”